INZERCE

Bankovky společné evropské měny euro. Foto: Pixabay (autorka martaposemuckel)

Účetní dvůr kritizuje nedostatečnou transparentnost investic do železnic v Německu

Spolkový účetní dvůr vyjádřil vážné pochybnosti o úspěchu renovace železnice a ostrou kritiku německého ministerstva dopravy. Auditoři kritizují nedostatek transparentnosti a kontroly miliardových investic, uvádí středeční vydání Rheinische Post s odkazem na interní zprávu Účetního dvora pro rozpočtový výbor Bundestagu. „Abychom se vyrovnali s vážnými problémy železniční sítě a zefektivnili ji pro dosažení cílů ochrany klimatu, jsou nezbytné objektivní inventury a větší transparentnost,“ cituje z ní německý dopravní web Bahnblogstelle. 

Spolkový účetní dvůr si opakovaně stěžoval, že ministerstvo dopravy „a jeho odbory dostatečně nekontrolují využívání federálních prostředků v železniční síti společností železniční infrastruktury“. Přezkum ekonomického využití byl léta opomíjen. V minulosti byly „neustále rostoucí problémy pravidelně přehlíženy,“ uvádí list. „Podle dosavadních zkušeností nelze očekávat objektivní a přesné informace od BMDV a společnosti železniční infrastruktury DB AG,“ varují auditoři.

Jen do roku 2027 má být do zchátralé železniční sítě investováno 45 miliard eur. „Spolková vláda jako jediný vlastník je odpovědná za podnikatelské aktivity železnic,“ řekl deníku předseda parlamentní skupiny Unie Ulrich Lange (CSU). „Bahn Reform 2.0“, kterou Unie požaduje, je naléhavě zapotřebí. „Chceme vědět, kam ty peníze jdou a co se s nimi vlastně dělalo,“ řekl dopravní expert.

Do zmíněného roku 2027 rozpočet Německo plánuje na železniční síť z rozpočtu vynaložit 11,5 miliardy eur. Dalších 12,5 miliardy půjde z Fondu pro klima a transformaci, zvláštního fondu spolkové vlády, který bude naplněn především z daně z CO2. Kromě toho si chce železnice půjčit tři miliardy eur. Odkud se má vzít zbytek peněz do roku 2027, není ale dosud jasné.

V současné době se v rámci německé vlády diskutuje o tom, z jakého zdroje by měla finanční injekce přijít. Federální rozpočet je v současné době již přečerpán, takže lze předpokládat, že částka by mohla být opět odkloněna ze zvláštního fondu. Díky tomu by spolkový ministr financí Christian Lindner (FDP) mohl dodržet svůj slib, že udrží dluhovou brzdu pro rozpočet. Navýšení vlastního kapitálu však musí schválit Evropská komise.

(mig)