INZERCE

Andreas Scheuer. Spolkový ministr dopravy hodlá do roku 2021 zjednodušit pravidla pro provozování taxislužeb. "Dáváme přednost pobídkám před zákazy," říká.

Uber se vrací do Německa

Německý ministr dopravy chce pro Uber nová pravidla do roku 2021. Alternativní taxislužba se zatím vrací do Düsseldorfu.

Guido Goebel pro Uber jako řidič jezdil. Před třemi lety ale musel skončit, protože společnost z jeho Düsseldorfu odešla poté, co prohrála bitvu s místní radnicí jejími regulacemi. Jenže minulý měsíc se Uber Guidu Goebelovi opět ozval. Nabídl mu pět set eur jako bonus za to, když najezdí určitý minimální počet jízd. „Je to skvělé, jsem pořád v jednom kole,“ řekl Guido Goebel listu The New York Times, který svým Mercedesem třídy C vozí pacienty k lékařům a zpět.

Düsseldorf je první štací nového šéfa Uberu, devětačtyřicetiletého Dary Khosrowshahiho při jeho pokusu vrátit „digitální taxikáře“ zpět do Německa. Pro Uber je to první německá expanze od roku 2015, kdy musel vyklidit u našich západních sousedů pole, tedy kromě Berlína a Mnichova. Před třemi lety s totiž tehdejší výkonný ředitel americké společnosti dostal do křízku s německými regulátory natolik, že nezbývalo, než odejít.

Uber už prý bude hodný

Nyní se Uber vrací s tím, že už bude hodný a bude respektovat pravidla, jež mu municipality nalajnují. „Starý přístup, kdy jsme si z ničeho nic nedělali, zkrátka nefungoval. Dnes jsme ale připraveni s produktem, který bude pro německý trh adekvátní,“ vysvětluje Christoph Weigler, který řídí pobočku Uberu v Německu.

Německo má být pro Khosrowshahiho prubířský kámen, na němž má ukázat, zda je schopen byznys Uberu restartovat. Obzvláště v situaci, kdy se Uber zrovna netěší kdovíjaké pověsti. Nový šéf zatím zaznamenal několik ústupů z pozic v jihovýchodní Asii a Rusku, kde se Uber nedokázal vypořádat se ztrátami, jež ve třetím letošním čtvrtletí na těchto trzích přesáhly jednu miliardu dolarů (přes 23 miliard korun).

Podle listu The New York Times nebude mít návrat do Evropy vůbec jednoduchý. Londýnská anabáze hovoří za vše. Právě v britské metropoli Uber ztratil na nějakou dobu licenci. Nyní ji sice má zpět, ale jen na patnáct měsíců a k tomu ještě bude muset svým řidičům platit alespoň tamní minimální mzdu a proplácet zákonnou dovolenou. Lhostejno, že řidiči mají formálně status živnostníků.

Ve Španělsku zase Uber prohrál s tradičními taxikáři boj o to, kolik vozů vlastně může provozovat. Politici se jejich počet totiž rozhodli limitovat. Podobné trable má Uber také v Itálii, odkud se zatím kompletně stáhl. „Uber Evropu chápe jako jednu z největších příležitostí pro svůj růst, nicméně opakovaně se dostává do střetu s tvrdou realitou, která mu v rozletu za hranicemi USA brání,“ uvedl Nils Stieglitz, prezident Frankfurtské školy financí a managementu, který počínání Uberu dlouhodobě analyzuje.

O Německo má Uber eminentní zájem. Přece jen jde o čtvrtou největší ekonomiku světa a vůbec největší trh v Evropě. Navíc se vyznačuje několika velmi hustě zalidněnými městskými aglomeracemi, což je pro společnost jako Uber naprosto ideální prostředí.

Zjednodušení pravidel přijde do tří let

Američanům ale svítá naděje, že se jim nakonec německý trh skutečně podaří dobýt. Spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer se totiž podle portálu Deutsche Welle nechal slyšet, že chystá změnu legislativy, která by měla podnikání v taxislužbě značně zjednodušit. Nová pravidla chce představit do roku 2021 a měla by platit pro celé Německo. Uber a další alternativní přepravci by tak nemuseli řešit nejednotnost úpravy v různých městech.

„Chceme vytvořit nové podmínky a možnosti pro rozvoj sdílených taxislužeb zejména ve venkovských oblastech. To uvítají převážně starší lidé, kteří již nebudou odkázáni pouze na svůj automobil nebo hromadnou dopravu,“ řekl Scheuer, který ve vládě Angely Merkelové zasedá coby člen bavorské CSU. „Je to obrovská příležitost,“ dodal. Scheuerův úřad na novém zákonu o přepravě osob pracuje již řadu měsíců, ale dosud nebylo jasné, zda se dotkne i alternativních taxislužeb a jiných druhů sdílení dopravních prostředků.

Uber je aktivní ve více než šedesáti zemích světa. Na německý trh přišel v roce 2014, kde ale sváděl boj se svými tradičními konkurenty a čelil různým regulacím ze strany státu či lokálních vlád. Podobně, jako v jiných evropských zemích. Cílem této americké společnosti pak je nabízet své služby v každém velkém německém městě do roku 2020.

-zm-