INZERCE

Poškození baterie po havárii nemusí být u ojetých elektromobilů patrné na první pohled. Foto: Pixabay

U bouraných elektromobilů je rizikem stav baterie. Při nabíjení se může vznítit

Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) při přípravě průzkumu o průměrné výši škodních událostí ojetých automobilů v České republice narazila na odstrašující případ dovezeného ojetého elektromobilu značky Tesla, který je po takzvané totální škodě. Majitele vozu vyzvala, aby si nechal zkontrolovat stav baterií, dobíjecí soustavy a kvalitu oprav po havárii v autorizovaném servisu.

Poškození baterie po havárii nemusí být u ojetých elektromobilů patrné na první pohled. Ve svém důsledku však může vést například ke vznícení vozidla v průběhu nabíjecího cyklu.

Kontrola baterie

 „Zájemcům o ojetý elektromobil doporučujeme provést před koupí důkladnou kontrolu baterie a celé dobíjecí soustavy v autorizovaném servisu,“ říká Jiří Grund, předseda AOOA.

Havarovaný elektromobil Tesla. Foto: AOOA

Na vysoké riziko dovozu poškozených elektromobilů, které mohou být v silničním provozu nebezpečné majitelům i ostatním řidičům, upozornila AOOA společně s organizací Realistická energetika a ekologie již letos v květnu.

Tesla po totální škodě

Asociace zároveň upozorňuje na jeden konkrétní příklad. Z databáze online prověření servisní historie vozidla Autotracer totiž zjistila, že vůz značky TESLA, MODEL 3, VIN 5YJ3E7EA5KF369739, který byl přihlášen do registru vozidel České republiky přesně před rokem v srpnu roku 2020, je po takzvané totální škodě. 

Vozidlo bylo provozováno v Holandsku a v dubnu minulého roku, při nájezdu cca 19 500 kilometrů, bylo těžce havarované. Tamní pojišťovna škodní událost dle záznamu systému Autotracer vyřešila jako totální škodu. V takovém případě se jedná o poškození vozu v takovém rozsahu, že nedává ekonomický smysl vozidlo opravovat, protože oprava by byla dražší než samotná hodnota vozu.

Jinde neprodejné ojetiny

Dovozy ojetin po totálních škodách u nás byly hitem v devadesátých letech. Díky nižší kupní síle českých občanů se tehdy do České republiky běžně vozila auta, která by na západě již nikdo neopravoval. 

Samotná oprava vozu po totální škodě nemusí nutně znamenat, že je opravené auto špatné. Pokud však oprava neproběhla v autorizovaném servisu dle postupů výrobce, zvyšuje se riziko budoucích problémů.

Tomáš Rovný