Krzysztof Balawejder, prezident společnosti MPK Wrocław, chce, aby polský Úřad pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele (UOKiK) urychleně prošetřil, zda petrolejářský koncern Orlen nepoužívá na polském trhu kapalných paliv monopolní praktiky.

Společnost MPK Wrocław v tamní aglomeraci zajišťuje veřejnou dopravu. Její prezident tvrdě zaútočil na petrolejářský gigant a obviňuje ho z monopolních praktik.

V letošním roce jsou ceny kapalných paliv u polských čerpacích stanic podobné jako na konci loňského roku, a to i přes výrazné zvýšení poplatků vybíraných polským státem.

Od 1. ledna se DPH z pohonných hmot zvýšila o 15 procent a daň z pohonných hmot o 13,3 procent. Zvýšila se také spotřební daň.

Teoreticky by to u čerpacích stanic mělo znamenat zvýšení ceny každého litru nafty a benzinu přibližně o 1 zlotý. To se však nestalo, protože Orlen 31. prosince snížil velkoobchodní cenu nabízených pohonných hmot o několik desítek procent, což byla a je pro motoristy nepochybně dobrá zpráva.

Mohlo by vás zajímat

Již dříve se ale objevila obvinění z uměle udržované nadhodnocené ceny na trhu.

„Jen v prosinci bylo za pohonné hmoty zaplaceno o 967 000 zlotých více! O tolik více jsme utratili za naftu do našich autobusů, a to i přes nízkou cenu ropy na světových burzách,“ napsal na Facebooku Krzysztof Balawejder, prezident MPK Wroclaw.

Krzysztof Balawejder kritizuje petrolejářský gigant na sociálních sítích. Foto: Jan Hrbáček

Dodal, že to je cena, kterou „všichni platíme za monopol společnosti Orlen pod vedením Daniela Obajtka a pod dohledem ministra pro státní majetek Jacka Sasina a premiéra Mateusze Morawieckého“.

Podle něj tyto peníze zvýší již tak rekordní zisky skupiny Orlen.

„Ještě dnes požádám Úřad pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele o urychlené prošetření monopolních praktik společnosti PKN Orlen,“ oznámil Balawejder.

Společnost MPK Wrocław už zaslala médiím oficiální sdělení, v němž oznamuje, že v červnu 2022 jí její stávající dodavatel nafty, společnost Lotos, oznámil, že smlouva, která končí 30. listopadu, nebude prodloužena.

V důsledku toho musel dopravce vypsat nové výběrové řízení. V prvním z nich však nebyly obdrženy žádné nabídky.

Nepředložil ji ani Orlen s vysvětlením, že společnost MPK Wrocław chtěla vypočítat cenu pohonných hmot na základě burzovních kotací v zahraničí.

„Společnost Orlen Paliwa zatím všechny své kontrakty vypořádává podle kotací SPOT – velkoobchodní ceny společnosti PKN Orlen. Ve druhém výběrovém řízení se společnost MPK rozhodla, že bude dodávky vypořádávat na základě velkoobchodních cen společnosti Orlen, ale s očekáváním pevné slevy,“ uvádí se v tiskové zprávě.

Přesto se ukázalo, že MPK Wrocław zaplatila v prosinci za naftu téměř o milion zlotých více, než by odpovídalo podmínkám smlouvy s předchozím dodavatelem.

Ministryně pro klima a životní prostředí Anna Moskwowá se k této záležitosti vyjádřila již ve vysílání RMF FM.

„Nejdůležitější je, že se tyto ceny nezvýšily, a to bylo oznámení. Pokud by se na trhu vyskytlo nějaké pochybení, vždy máme k dispozici antimonopolní úřad, který může zasáhnout,“ uvedla ministryně.

Podle jejího názoru, pokud taková kontrola neexistuje, znamená to, že situace je stabilní a správná. Dodala, že Orlen v posledních týdnech podrobně představil své provozní zisky, které jsou prý mnohonásobně nižší než u jeho německých protějšků.

Polský premiér Mateusz Morawiecki byl na vysoké velkoobchodní marže na konci roku rovněž dotázán.

Nejprve vysvětlil, co ovlivňuje ceny pohonných hmot, a poté se pokusil situaci vysvětlit.

„Je pravděpodobné, že nákupy byly sjednány s dostatečným předstihem. Platba probíhá za dnešní ceny a sazby, a to je dobrá okolnost,“ řekl polský ministerský předseda.

(hrb)