Krzysztof Balawejder, prezident společnosti MPK Wrocław, chce, aby polský Úřad pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele (UOKiK) urychleně prošetřil, zda petrolejářský koncern Orlen nepoužívá na polském trhu kapalných paliv monopolní praktiky.
Společnost MPK Wrocław v tamní aglomeraci zajišťuje veřejnou dopravu. Její prezident tvrdě zaútočil na petrolejářský gigant a obviňuje ho z monopolních praktik.
V letošním roce jsou ceny kapalných paliv u polských čerpacích stanic podobné jako na konci loňského roku, a to i přes výrazné zvýšení poplatků vybíraných polským státem.
Od 1. ledna se DPH z pohonných hmot zvýšila o 15 procent a daň z pohonných hmot o 13,3 procent. Zvýšila se také spotřební daň.
Teoreticky by to u čerpacích stanic mělo znamenat zvýšení ceny každého litru nafty a benzinu přibližně o 1 zlotý. To se však nestalo, protože Orlen 31. prosince snížil velkoobchodní cenu nabízených pohonných hmot o několik desítek procent, což byla a je pro motoristy nepochybně dobrá zpráva.
Mohlo by vás zajímat
Již dříve se ale objevila obvinění z uměle udržované nadhodnocené ceny na trhu.
„Jen v prosinci bylo za pohonné hmoty zaplaceno o 967 000 zlotých více! O tolik více jsme utratili za naftu do našich autobusů, a to i přes nízkou cenu ropy na světových burzách,“ napsal na Facebooku Krzysztof Balawejder, prezident MPK Wroclaw.
Dodal, že to je cena, kterou „všichni platíme za monopol společnosti Orlen pod vedením Daniela Obajtka a pod dohledem ministra pro státní majetek Jacka Sasina a premiéra Mateusze Morawieckého“.
Podle něj tyto peníze zvýší již tak rekordní zisky skupiny Orlen.
„Ještě dnes požádám Úřad pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele o urychlené prošetření monopolních praktik společnosti PKN Orlen,“ oznámil Balawejder.
Společnost MPK Wrocław už zaslala médiím oficiální sdělení, v němž oznamuje, že v červnu 2022 jí její stávající dodavatel nafty, společnost Lotos, oznámil, že smlouva, která končí 30. listopadu, nebude prodloužena.
V důsledku toho musel dopravce vypsat nové výběrové řízení. V prvním z nich však nebyly obdrženy žádné nabídky.
Nepředložil ji ani Orlen s vysvětlením, že společnost MPK Wrocław chtěla vypočítat cenu pohonných hmot na základě burzovních kotací v zahraničí.
„Společnost Orlen Paliwa zatím všechny své kontrakty vypořádává podle kotací SPOT – velkoobchodní ceny společnosti PKN Orlen. Ve druhém výběrovém řízení se společnost MPK rozhodla, že bude dodávky vypořádávat na základě velkoobchodních cen společnosti Orlen, ale s očekáváním pevné slevy,“ uvádí se v tiskové zprávě.
Přesto se ukázalo, že MPK Wrocław zaplatila v prosinci za naftu téměř o milion zlotých více, než by odpovídalo podmínkám smlouvy s předchozím dodavatelem.
Ministryně pro klima a životní prostředí Anna Moskwowá se k této záležitosti vyjádřila již ve vysílání RMF FM.
„Nejdůležitější je, že se tyto ceny nezvýšily, a to bylo oznámení. Pokud by se na trhu vyskytlo nějaké pochybení, vždy máme k dispozici antimonopolní úřad, který může zasáhnout,“ uvedla ministryně.
Podle jejího názoru, pokud taková kontrola neexistuje, znamená to, že situace je stabilní a správná. Dodala, že Orlen v posledních týdnech podrobně představil své provozní zisky, které jsou prý mnohonásobně nižší než u jeho německých protějšků.
Polský premiér Mateusz Morawiecki byl na vysoké velkoobchodní marže na konci roku rovněž dotázán.
Nejprve vysvětlil, co ovlivňuje ceny pohonných hmot, a poté se pokusil situaci vysvětlit.
„Je pravděpodobné, že nákupy byly sjednány s dostatečným předstihem. Platba probíhá za dnešní ceny a sazby, a to je dobrá okolnost,“ řekl polský ministerský předseda.
(hrb)