Na prestižním tureckém leteckém festivalu – Teknofestu – který se koná na letišti Ercan v Nikósii, oznámila společnost Turkish Aerospace Industries (TUSAŞ) novou klíčovou informaci: Že pracuje na rozšíření letových zkoušek a urychlení výroby prototypů stíhačky 5. generace – Kaan. Společnost uvedla, že usiluje o dodání prvních letadel tureckému letectvu v roce 2028.

Turci by tak byli po USA s F-35, Číně s J-20 a Rusku se Su-57, čtvrtou zemí na světě, která dostala do vzduchu vlastní letouny s technologií stealth.

Snaha být globálním hráčem

Společnost potvrdila, že první sériově vyráběný stíhací letoun páté generace má být dodán tureckému letectvu do konce roku 2028, což je vývoj, který podtrhuje snahu Turecka předefinovat svou roli v globální obraně a snížit závislost na zahraničních technologiích.

Toto oznámení, které učinil generální ředitel TUSAŞ Mehmet Demiroğlu během rozhovoru pro tureckou veřejnoprávní televizi TRT, představuje významný krok v programu, který začal v roce 2016 a již přitáhl pozornost zemí, které hledají alternativy k západním a ruským letadlům.

Stopka z USA kvůli nákupu ruské techniky

Program Kaan, původně známý jako TF-X, představuje nejambicióznější turecký letecký podnik, který se zrodil z nutnosti a strategické předvídavosti. Vyloučení země z programu F-35 vedeného USA v roce 2019 po nákupu ruských systémů protivzdušné obrany S-400 zanechalo mezeru v jejích moderních stíhacích schopnostech.

Tento geopolitický dopad, spolu se stárnoucí flotilou stíhaček F-16 získaných v 80. a 90. letech, přiměl Turecko k urychlení svých domácích obranných projektů. Kaan, navržený jako nástupce těchto F-16, není jen náhradou, ale odvážným projevem technologické nezávislosti.

Mohlo by vás zajímat

Přísné testování

Díky svému designu a pokročilým systémům si letoun klade za cíl konkurovat předním světovým stíhačkám a zároveň umístit Turecko jako potenciálního vývozce na přeplněném globálním trhu.

Cesta do roku 2028 je protkána přísným testováním a postupným pokrokem. První prototyp letounu Kaan byl představen 17. března 2023 v zařízeních TUSAŞ v Ankaře, kde inženýři provedli rozsáhlé pozemní testy k ověření draku a systémů.

stíhačky vývoj Turecko
O turecké letouny 5. generace už projevila zájem Saudská Arábie. Uvažuje o pořízení stovky strojů. Foto: Atlantic Council

První třináctiminutový let

Tyto testy, které zahrnovaly simulaci statického zatížení a kontroly systémové integrace, položily základy pro první let letadla. Dne 21. února 2024 vzal zkušební pilot Barbaros Demirbaş letoun Kaan do vzduchu z letecké základny Mürted a dokončil třináctiminutový let, při kterém dosáhl výšky 8 000 stop a rychlosti 230 uzlů.

Podvozek zůstal vysunutý, což bylo standardní opatření pro počáteční lety, ale úspěšný let byl milníkem oslavovaným po celém Turecku. Druhý let následoval 6. května 2024, čímž se dále ověřil základní výkon letadla.

Demiroğlu poznamenal, že třetí let se očekává do srpna nebo října 2025, přičemž v současné době se montují další dva prototypy, přičemž jeden by měl být dokončen do konce roku 2025 a druhý na začátku roku 2026.

Vývoj od nuly

Začátek dodávek na konci roku 2028 odráží složitost vývoje stíhačky 5. generace od čisté nuly. Na rozdíl od starších letadel vyžadují moderní proudové letouny, jako je Kaan, rozsáhlé testování, aby byla zajištěna spolehlivost ve všech bojových scénářích.

Prototypy musí v roce 2026 projít náročnými testy, aby se ověřila avionika, integrace zbraní a schopnosti stealth.

I turecký motor?

Kromě toho turecká ambice vyrábět domácí motor – v současné době se Kaan spoléhá na dva motory General Electric F110-GE-129, stejné jako ty, které pohánějí turecké F-16 – přidává na další zásadní výzvě.

Plány na motor vyvinutý v Turecku jsou v pohybu, ale neočekává se, že by byl hotov dříve než na začátku 30. let. Což znamená, že počáteční dodávky turecké armádě budou záviset na zahraničním pohonu od společnosti General Electric. Tato závislost na amerických motorech podtrhuje přetrvávající závislost, i když Turecko usiluje o soběstačnost.

Stíhačka Kaan je navržena tak, aby byla na špici ve své třídě. Dvoumotorový, víceúčelový stealth stíhací letoun se může pochlubit maximální rychlostí Mach 1,8 a dostupem 55 000 stop. Jeho radar, vyvinutý společností Aselsan, je vybaven aktivním elektronicky skenovaným polem (AESA), které umožňuje vynikající detekci a sledování cílů.

Ambice překonat F-35

Vnitřní zbraňová pumovnice letounu může nést přesně naváděnou munici, včetně střely s plochou dráhou letu SOM-J, což zvyšuje jeho schopnost zasáhnout pozemní cíle. Pokročilá avionika a systémy elektronického boje umožňují stíhačce Kaan sdílet data s jinými platformami za účelem koordinace složitých misí.

TUSAŞ tvrdí, že konstrukce letounu upřednostňuje agilitu a situační povědomí, přičemž někteří představitelé zbrojovky naznačují, že by mohl v určitých scénářích překonat i F-35.

Tato tvrzení zatím nebyla ověřena, nicméně už dnes je jasné, že specifikace stíhačky Kaan ji staví do přímé konkurence s americkými F-35, ruskými Su-57 a čínskými J-20, z nichž každý představuje odlišný přístup k válčení páté generace.

Ve srovnání s konkurencí by mohl mít turecký Kaan dvě výhody. Americký letoun F-35 se svou pokročilou fúzí stealth a senzorů sice exceluje ve víceúčelových misích, ale stojí hodně peněz a jeho dodávky jsou omezeny přísnými exportními omezeními.