Nové emisní povolenky zdraží od počátku roku 2027 vytápění zemním plynem či uhlím, ale také benzin a naftu v dopravě. A to výrazněji, než se dosud očekávalo. První komoditní burza totiž začala obchodovat s budoucí hodnotou povolenky pro malé spalovací zdroje. Cena vychází na 81 eur, tedy něco přes 2000 korun za tunu emisí.
Jako první začala s povolenkami ze systému EU ETS 2 obchodovat komoditní burza ICE, a to na počátku května. Derivát typu futures na jednu povolenku spotřebovanou v roce 2028 během tří týdnů vzrostl z úvodních 76 eur na zmíněných 81 eur. Také v dalších letech očekávaná cena povolenky roste, například v roce 2030 se už jedná o 87 eur za tunu emisí oxidu uhličitého.
Evropská energetická burza EEX se sídlem v Lipsku se ke stejnému kroku teprve chystá. Obchodování s povolenkami z nového systému EU ETS 2 chce odstartovat 7. července. Na rozdíl od opatrnější ICE věří, že nové platby za emise budou zavedeny už od počátku roku 2027. Proto začne obchodovat s futures se splatností k prosinci 2027, ale také s futures na dva následující roky (vždy se splatností v dubnu a prosinci).
Nejvíc zdraží uhlí
Co z toho vyplývá? Podle kalkulačky webu Fakta o klimatu by zpoplatnění emisí z malých zdrojů 70 eury vedlo ke zvýšení maloobchodní ceny hnědého uhlí o 75 procent. Cena zemního plynu pro domácnosti by vzrostla zhruba o 23 procent. Maloobchodní cena benzinu by vzrostla o 4,20 koruny za litr (o 13 procent) a nafty o 4,60 koruny (o 14 procent).
Zajímavostí může být, že nejvyšší cena emisí ve zmíněné kalkulačce je 70 eur za tunu CO2. Ještě loni totiž nikoho ani v nejhorším snu nenapadlo, že by cena mohla být vyšší. Jenže, jak ukazuje obchodování na burze ICE, přesně k takovému výsledku směřujeme. Futures na povolenky z malých zdrojů jsou dokonce o něco málo vyšší než ve starém systému EU ETS 1. Ten se týká hlavně uhelných a plynových elektráren, tepláren a velkých průmyslových podniků a má za sebou již dvacetiletou historii.
Mohlo by vás zajímat
Chatrný limit 45 eur
Současně se potvrzuje, že cenový limit, kterým se politici pokusili uklidnit veřejnost, nefunguje. Když zástupci zemí Evropské unie, Evropské komise a Evropského parlamentu na konci roku 2022 schválili zpoplatnění menších spalovacích zdrojů, přislíbili, že cena „nové“ povolenky do konce desetiletí nepřekročí 45 eur. Pokud by to nastalo, přislíbili uvolnění dodatečného objemu povolenek EU ETS 2.
Jenže i takové „dosypání“ má své limity. Rabobank ve svém komentáři na konci února uvedla, že reálná cena bude pravděpodobně vyšší. Otázkou je o kolik. Cena 45 eur za tunu emisí se vztahuje k roku 2020 a bude podléhat navyšování o inflaci. Očekávaná cena emisní povolenky v roce 2030 se tak pohybuje v širokém rozmezí od 55 do 110 eur.
Kde se vzal systém EU ETS 2
Podle dohody z konce roku 2022 vznikne vedle současného systému regulace emisí EU ETS ještě jeden – EU ETS 2. Jeho výsledkem bude zpoplatnění emise skleníkových plynů ze silniční dopravy, vytápění budov a ostatního průmyslu nezahrnutého pod původní systém. Cílem je snížit emise v těchto sektorech o 43 procent do roku 2030 (oproti výchozímu stavu z roku 2005).
Platit má od počátku roku 2027. Skupina čtyř zemí EU – Česko, Slovensko, Polsko a Bulharsko – loni v prosinci navrhla odklad termínu na rok 2028. Vedle toho navrhla posílit možnost „dosypání“ povolenek EU ETS 2 tak, aby limit 45 eur byl opravdu funkční. Většina zemí EU však navržené úlevy odmítla.
Vybrané peníze by se měly vrátit zpět k lidem, podnikatelům a malým firmám ohroženým rostoucí cenou energií a paliv. A to prostřednictvím Sociálního klimatického fondu. Například v České republice bude podle staršího vyjádření ministerstva životního prostředí zhruba 50 miliard korun z výnosu systému EU ETS 2 vyplaceno nízkopříjmovým domácnostem a dalších 50 miliard korun bude příjmem státního rozpočtu s využitím na klimatická opatření.