INZERCE

Prakticky každý měsíc v letošním roce se inflace v Česku šplhá výše. Takový růst cen tu byl naposledy na počátku 90. let. Foto: Pixabay (autor Steve Buissinne)

Tržby obchodníků po očištění o inflaci klesly o 8,7 procenta. Pokles je podobný jako v době lockdownu

Vysoká inflace, za kterou růst průměrné mzdy silně zaostává, dotlačila české domácnosti k šetření a omezování spotřeby. Maloobchodní tržby se v listopadu reálně snížily o 8,7 procenta. Jak dnes oznámil Česká statistický úřad, jedná se o třetí největší propad tržeb obchodníků v loňském roce. O něco horší byl výsledek za červenec a říjen.

Pro připomenutí: Podobný, zhruba 9procentní propad reálných tržeb, zaznamenal sektor maloobchodu také v dubnu 2020 a v lednu 2021, tehdy to však bylo způsobeno omezením prodeje v době rázných vládních opatření proti šíření koronaviru.

Co se týká hlavních složek, tržby za nepotravinářské zboží klesly po zohlednění inflace o 9,6 procenta, za potraviny o 9,2 procenta a za pohonné hmoty o 2,1 procenta. „Pokles tržeb maloobchodu pokračoval i v listopadu. Oproti předchozímu měsíci se však pokles zmírnil u prodeje pohonných hmot a nepotravinářského zboží, u prodeje potravin se pokles tržeb naopak prohloubil,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Tržby ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost v loňském listopadu klesly o 12 procent, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 10,9 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 8,4, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 5,8 a s oděvy a obuví o 5,1 procenta. Tržby za potraviny klesly ve specializovaných prodejnách o 13,6 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (supermarkety a hypermarkety) o 9 procent. Internetovým a zásilkovým obchodům se tržby snížily o 9,8 procenta.

Neradostné vyhlídky do dalších měsíců

Pokles tržeb obchodníků značí, že česká ekonomika zpomaluje svůj růst a v roce 2023 může přejít do krátké recese. „Lidé reagují na drahotu tím, že méně nakupují. U sociálně slabších skupin obyvatelstva je omezování spotřeby vynucené napjatými rodinnými rozpočty. Bohužel hrozí, že některé rodiny finanční tlak nevydrží a budou se zadlužovat či v krajním případě skončí v exekucích,“ říká hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Hlavní ekonom firmy Cyrrus Vít Hradil odhaduje, že za celý rok 2022 maloobchodní tržby míří v reálném vyjádření k meziročnímu poklesu o 4 procenta. „Finanční situace spotřebitelů zůstane pod tlakem i na začátku roku 2023, kdy většinu domácností čeká náraz na cenové stropy energií a růst jejich nákladů zřejmě nebude plně kompenzován zvýšením mezd. Zároveň počítáme i s mírným nárůstem nezaměstnanosti,“ doplnil Vít Hradil.

Potíže s klesající kupní silou českých domácností potvrzují také obchodní řetězce. „Celý segment maloobchodu zažívá v posledních měsících v důsledku inflace a zvýšených nákladů na bydlení pokles zájmu zákazníků a celkového objemu nákupů. To se projevuje i v oblasti elektroniky. Tendence zákazníků nakupovat jen to, co skutečně potřebují, se projevuje například menším zájmem o sušičky prádla, robotické vysavače nebo automatické kávovary,“ uvedla mluvčí společnosti Datart Olga Dolínková.

Tomáš Rovný