Do litevského Vilniusu míří první vůz z dodávky nových trolejbusů Škoda 32 Tr plzeňské strojírenské skupiny Škoda Group. Celkem má letos a v příštím roce společnost dodat tamnímu dopravci Vilniaus viešasis transportas (VVT) 91 trolejbusů za více než 52 milionů eur, v přepočtu 1,3 miliardy korun. V tuto chvíli už smontovala 20 trolejbusů, pět vozidel je zcela dokončeno a zbývajících 15 prochází zkušebním provozem a konečnými úpravami, informovala Škoda Group.

První vůz firma předá v červnu a dalších 20 vozidel zamíří do Vilniusu v srpnu. Další dvacítka vozidel je v současné době ve výrobě. „Výroba trolejbusů pro litevské hlavní město pokračuje dobře a první vozidla budou brzy přepravena do svého nového domova ve Vilniusu,“ uvedl ředitel společnosti Škoda Electric ze Škoda Group Radek Svoboda.

Zakázka zároveň obsahuje i smlouvu na dodávky náhradních dílů potřebných pro pravidelnou údržbu během prvních pěti let provozu.

Trolejbus pro Vilnius prošel podle Škody Group řadou testovacích procedur, odjezdil například 2500 kilometrů v ulicích Plzně. Součástí výbavy vozidel jsou pokročilé trakční baterieme, které umožňují autonomní jízdu na vzdálenost nejméně 20 kilometrů.

Mohlo by vás zajímat

Vozidla jsou navíc vybavena nejmodernějšími kamerovými systémy pro lepší sledování provozu a také systémem „Mirror Eye“, který nahrazuje běžná vnější boční zrcátka a zajišťuje bezpečnost cestujících i chodců. Mají také boční senzory, které monitorují pohyb cestujících v jejich okolí.

Kontrakt s VVT zahrnuje dodávku 91 trolejbusů Škoda 32 Tr v hodnotě přes 52 milionů eur. Foto: Škoda Group

Koncem května Škoda Group představila nové vozy zástupcům města Vilnius i dopravce VVT. „Nové trolejbusy splňují současné požadavky na komfort, které jsou pro naše cestující klíčové. Do konce letošního léta bude v ulicích Vilniusu jezdit 20 těchto nových vozidel, která poskytnou pohodlné cestování obyvatelům Vilniusu i návštěvníkům města. Nová éra trolejbusů v hlavním městě Litvy, která zásadně změní zážitek z cestování touto ekologickou dopravou, je již za rohem,“ uvedl ředitel VVT Ignas Degutis.

Pobaltí je pro skupinu Škoda Group jedním z nejdůležitějších regionů. Dodala tam už stovky vozidel. Trolejbusy Škoda mají v litevské metropoli dlouhou tradici. Od 60. let minulého století tam podle vedoucího komunikace Škoda Group Jana Švehly jezdilo několik set vozidel, převážně typu Škoda 9 Tr a Škoda 14 Tr. „Byly vždy oblíbené a považované za velmi spolehlivé. Poslední dodávky starších typů se uskutečnily v 90. letech. Od roku 2018 je ve Vilniusu v provozu 41 trolejbusů s trakční výzbrojí Škoda,“ citovala Švehlu ČTK. Dalších 125 vozů dodala skupina do lotyšské Rigy. V Litvě dále jezdí 13 elektrických vlaků Škoda a skupina se chce zapojit do dalších výběrových řízení.

Škoda Group je součástí skupiny PPF. Zaměřuje se na výrobu vozidel pro hromadnou dopravu a komponentů, včetně nízkopodlažních tramvají, elektrických lokomotiv, příměstských vlakových jednotek, souprav metra, elektrobusů a trolejbusů a také řídicích a pohonných systémů pro dopravní systémy.

Skupina má obchodní jednotky v Německu, Itálii, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. V roce 2022 dosáhla tržeb ve výši 763,7 milionu eur a upravená EBITDA byla 50,2 milionu eur.

(teč)