INZERCE

Díky postupné obnově vozového parku má pražský dopravní podnik aktuálně nejmladší autobusovou flotilu v nejvyšší EURO normě. Foto: DPP

Tři tendry na 253 nových autobusů. Pražský dopravní podnik do nich možná investuje téměř dvě miliardy

Modernizace flotily autobusů podle národních i evropských klimatických závazků tak, aby dlouhodobě zůstala alespoň čtvrtina vozového parku Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) nezávislá na napájecí či nabíjecí infrastruktuře a aby byl dopravní podnik schopen v jakékoliv situaci zajistit potřebné vypravení autobusů. DPP aktuálně vyhlásil tři veřejné zakázky na nákup celkem 253 nových dieselových autobusů splňujících nejnovější emisní normy. Konkrétně půjde o sto standardních 12metrových vozidel, deset autobusů typu Standard+ a 143 kloubových vozidel. 

Pražský dopravní podnik předpokládá vysoutěžení dodavatelů a uzavření rámcových smluv do konce letošního roku. Celková předpokládaná hodnota všech tří zakázek je 1,997 miliardy korun. Všechny autobusy musí splňovat Standardy kvality PID. Budou tedy mimo jiné nízkopodlažní, vybaveny odbavovacím informačním systémem, automatickým počítáním cestujících, kamerovým systémem se záznamem, celovozovou klimatizací a systémem pro snižování nástupní hrany v zastávkách, takzvaným kneelingem.

Čtvrtinu výkonů zajišťují autobusy

„DPP v současnosti odvozí 75 procent dopravních výkonů čistě bezemisními vozidly, metrem 
a tramvajemi, a pouze zhruba 25 procent připadá na autobusovou dopravu. Do roku 2030 u ní počítáme s částečnou elektrifikací díky schválené koncepci obnovy autobusů v DPP, kterou jsme schválili na Radě hlavního města Prahy a Klimatickým závazkem hlavního města Prahy. V této chvíli má DPP v různé fázi příprav devět projektů autobusových linek, které budou nově obsluhovat trolejbusy, vysoutěžil prvních čtrnáct elektrobusů a připravujeme nákup hybridních autobusů,“ popisuje náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.

Doplňuje, že díky postupné obnově vozového parku má pražský dopravní podnik aktuálně nejmladší autobusovou flotilu v nejvyšší EURO normě.

Autobusy budou nízkopodlažní, vybaveny odbavovacím informačním systémem, automatickým počítáním cestujících, kamerovým systémem se záznamem, celovozovou klimatizací a systémem pro snižování nástupní hrany v zastávkách. Foto: DPP

„V situaci, kdy má Praha dvě silné elektrické trakce, by nebylo rozumné plně elektrifikovat 
i třetí, tedy autobusovou trakci. Chceme mít minimálně 25procentní podíl flotily autobusů nezávislý na elektřině, abychom byli schopni flexibilně reagovat na nečekané situace a zajistit potřebné vypravení autobusů a náhradní dopravy za metro, tramvaje či železniční dopravu, případně dle potřeby pro civilní ochranu a evakuaci obyvatelstva. Proto chceme vozový park diverzifikovat i o jiný typ paliv, jako je například vodík nebo kapalná biopaliva,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski.

Flexibilní nákupy 

„Rámcové smlouvy nám umožní dostatečnou flexibilitu v nákupu nových autobusů. Můžeme je využít naplno a nakoupit celkem až 253 nových vozidel, ale na druhé straně nemusíme ani jedno, a to v závislosti na provozních potřebách DPP či závazcích Prahy k různými klimatickým direktivám,“ říká člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.

Podle něj nákup nových dieselových autobusů splňující nejnovější a nejpřísnější emisní normy EURO 6, a výhledově možná EURO 7 umožní dopravnímu podniku poměrně rychle nahradit současná nejstarší vozidla s normami EURO 4 a 5 a udržovat nízké průměrné stáří flotily autobusů v rozpětí 5,5 až 6,1 roku v závislosti na vývoji. 

Standard, Standard+ a kloubový

Veřejná zakázka na autobusy typu Standard:

  • 100 vozidel
  • Předpokládaná celková hodnota veřejné zakázky: 600 milionů korun
  • Průměrný roční proběh na vozidlo: 60 tisíc kilometrů
  • Celková délka vozidla: 11,01 – 12,50 metrů
  • Konstrukční rychlost: minimálně 85 km/h
  • Obsaditelnost: 25–35 sedadel pro cestující, minimálně 6 sedadel vyhrazených pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace
  • Životnost: minimálně 144 měsíců v městském provozu
  • Výkon motoru: minimálně 200 kW

Veřejná zakázka na autobusy typu Kloubový:

  • 143 vozidel
  • Předpokládaná celková hodnota veřejné zakázky: 1,144 miliard korun
  • Průměrný roční proběh na vozidlo: 60 tisíc kilometrů
  • Celková délka vozidla: 17,01 – 18,75 metrů
  • Konstrukční rychlost: minimálně 85 km/h
  • Obsaditelnost: 35–45 sedadel pro cestující, minimálně 6 sedadel vyhrazených pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace
  • Životnost: minimálně 144 měsíců v městském provozu
  • Výkon motoru: minimálně 240 kW

Veřejná zakázka na jednočlánkové autobusy typu Standard+:

  • 10 vozidel
  • Předpokládaná celková hodnota veřejné zakázky: 70 milionů korun
  • Průměrný roční proběh na vozidlo: 65 tisíc kilometrů
  • Celková délka vozidla: 14,01 – 17,00 metru
  • Konstrukční rychlost: minimálně 85 km/h
  • Obsaditelnost: 35–45 sedadel pro cestující, minimálně 6 sedadel vyhrazených pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace
  • Životnost: minimálně 144 měsíců v městském provozu
  • Výkon motoru: minimálně 220 kW
  • Speciální výbava pro linku AE: úložné prostory pro příruční zavazadla, regál pro objemnější zavazadla cestujících, autobus může být i verzi Low Entry

Tomáš Rovný