Pražský magistrát vypíše tendr s předpokládanou hodnotou 2,47 miliardy korun na geotechnický průzkum pro plánovanou dostavbu městského okruhu. Schválili to městští radní. Průzkum se bude skládat především ze tří štol pro budoucí tunely Bílá skála, Jarovský a Malešický.

V metropoli zbývá dokončit zhruba jedenáctikilometrovou část vnitřního okruhu mezi vyústěním tunelu Blanka v Pelc-Tyrolce a Štěrboholy včetně Libeňské spojky, která jej napojí na dálnici D8.

Zakázka bude podle radními schváleného dokumentu rozdělena na tři části. První zahrne úsek okruhu z Pelc-Tyrolky k libeňské křižovatce U Kříže a takzvané Libeňské spojky. Ta propojí Balabenku s D8 a uleví Zenklově ulici. Druhá část průzkumu se zaměří na úsek mezi Balabenkou a Českobrodskou a třetí na poslední část úsek od Českobrodské do Strašnic. Každá část veřejné zakázky bude hodnocena samostatně.

Tunely dvakrát delší

Kromě ražby průzkumných štol budou součástí prací také vrty sloužící ke geotechnickému a hydrogeologickému monitoringu. „Součástí této zakázky je i údržba v trvání jednoho roku po dokončení ražebních prací. Vyhrazená změna zahrnuje i možnou údržbu až do výše pěti let po ukončení základní roční údržby,“ stojí v dokumentu.

Vedení Prahy nechalo v roce 2019 přepracovat původní projekt dostavby okruhu. Proti dřívějšku aktuální plán prodloužuje tunely z původních 4,2 kilometru na 8,5 kilometru.

Mohlo by vás zajímat

Současní radní města letos v září zadali původním projektantům z firem Satra, Mott MacDonald CZ, Pudis a Metroprojekt úpravy dokumentace na základě schválených změn a dopracování projektu pro vydání stavebního povolení. Poslední zveřejněný odhad nákladů dostavby je 113 miliard korun bez DPH, za poslední dva roky vzrostl asi o 20 miliard.

Okruh
Pražský a městský okruh. Městský neboli také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Foto: Tereza Čapková

Bez změny zákona hrozí další zpoždění

Mezitím také vláda změnila legislativu a vyřadila okruh jako místní komunikaci ze seznamu staveb, u kterých lze opakovaně prodlužovat posudek dopadu na životní prostředí EIA. Ten tak městu v roce 2027 definitivně vyprší, pokud neuspěje s plánem prosadit další změnu zákona. Pokud by se tak nestalo, musí magistrát získat do října 2027 alespoň nepravomocné povolení dostavby, jinak by musel získat nový posudek, což by trvalo roky.

Městský nebo také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Funguje v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem na Prahu 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou k Barrandovskému mostu a dále po Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. Uvnitř okruhu žije zhruba půl milionu obyvatel. První část okruhu začala fungovat v 80. letech minulého století, naposledy se v září 2015 otevřel tunelový komplex Blanka.