Obchvat Hradčan, okružní křižovatka ve Zbýšově a silnice II/396 včetně mostu v úseku mezi městysem Vémyslice a obcí Tulešice dostaly zelenou od radních Jihomoravského kraje. Trojice staveb by měla začít v následujících letech poté, co investiční záměry získají všechny potřebné dokumenty. Náklady na severní obchvat Hradčan vyčíslil první náměstek hejtmana pro oblast dopravy a sportu Jiří Crha (ODS) na necelých 400 milionů korun.
„Aktuálně chystáme projektovou dokumentaci pro povolení stavby,“ uvedl Crha. Obchvat Hradčan v celkové délce téměř dvou kilometrů by měl být podle kraje zahájen v roce 2028. Stavba podle Crhy navazuje na obchvat Čebína, který dokončil Jihomoravský kraj v loňském roce.
Dalším investičním záměrem je přestavba křižovatky silnic III/39510 a III/39411 ve Zbýšově na okružní křižovatku. Součástí této stavby bude také úprava navazujících silnic III/39411, III/39510 a místní komunikace Sportovní. „V tomto případě odhadujeme náklady na více jak 25,6 milionu korun a finančně se na této akci bude podílet jak Jihomoravský kraj, tak město Zbýšov,“ dodal náměstek Crha.
Třetí schválenou akcí je rekonstrukce silnice II/396 a mostu s evidenčním číslem 396-005 v úseku mezi městysem Vémyslice a obcí Tulešice. Stavba je naplánovaná na rok 2026. „Jde o úsek v délce 2,5 kilometru a součástí stavby bude také řešení souvisejících objektů jako jsou silniční propustky, sjezdy, napojení, odvodnění, dopravní značení a objízdné trasy. S obnovou počítáme i u stavby mostu,“ zmínil Jiří Crha. Předpokládané náklady na stavbu podle něj dosahují k 50 milionům korun. Poznamenal, že stavba patří mezi další silniční úseky, které čeká rekonstrukce kvůli výstavbě nového zdroje v Jaderné elektrárně Dukovany.
Mohlo by vás zajímat
Radní Jihomoravského kraje také předložili ve čtvrtek návrh krajského rozpočtu na příští rok. Kraj má hospodařit s částkou 43,3 miliardy korun na straně výdajů a sumou 42 miliardy na straně příjmů. Příjmy jsou v návrhu rozpočtu dorovnány do výše výdajů použitím prostředků z minulých let. O návrhu rozpočtu by měli ve druhém prosincovém týdnu hlasovat krajští zastupitelé.
„Letošnímu rozpočtu říkám Nerudný. Neznamená to, že je špatný, ale ještě není schválené férové financování krajů neboli změna rozpočtového určení daní. Musíme tak dál pracovat s tím, co máme. I tak se nám podařilo do něj dostat investiční výdaje ve výši čtyř miliard. To je o 780 milionů víc než minulý rok. V dosavadní historii kraje je to největší částka. A dál dáváme výrazné finance do krajských silnic, které to prostě potřebují,“ uvedl k rozpočtu hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL).
Na dopravu rozpočet počítá se sumou 5,66 miliardy korun, jak kraj upozornil bez transferů ze státního rozpočtu. Na investice má kraj v oblasti dopravy na začátku roku přímo v rozpočtu vyčleněno 613 milionů. „Těší mě, že se nám daří naplňovat náš závazek investic do dopravní infrastruktury. Díky podpoře kraje a postupnému dofinancování z Evropské unie a Státního fondu dopravní infrastruktury jsme schopni dosáhnout ambiciózní částky ve výši 2,5 miliardy korun. Výsledky jsou viditelné, realizujeme největší množství staveb a oprav silnic. Budeme v tomto tempu pokračovat, dokud naše silnice nebudou v prvotřídním stavu,“ poznamenal k rozpočtu náměstek pro oblast dopravy Jiří Crha.
Novou výzvou je podle něj už zmiňovaná výstavba nového jaderného zdroje Elektrárny Dukovany, a proto ji kraj zohledňuje i v návrhu rozpočtu na příští rok. „Například již rozjíždíme přípravu nájezdových tras ke stavbě nových bloků. V rozpočtu je jenom na projektovou dokumentaci vyčleněno na 15 milionů korun,“ sdělil náměstek hejtmana Marek Sovka (TOP 09) pověřený mimo jiné koordinací přípravy dostavby elektrárny v Dukovanech.