Evropský trh s elektrickými užitkovými i nákladními vozidly za prvních šest měsíců rostl, a to dvouciferně. Nakupovalo se i v Česku, v zemi je nově zaregistrovaných 652 lehkých užitkových elektromobilů, 57 elektrických nákladních vozidel a 14 elektrobusů.

Vyplývá to z aktualizovaných informací webu Cistadoprava.cz, které vycházejí z dat Evropského sdružení výrobců automobilů. Počet registrací u dodávek v Česku je podle ředitele Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřicha Friče oproti loňskému roku až trojnásobný.

„Obdobný trend, byť v absolutních číslech zatím méně výrazný, pozorujeme i u nákladních vozidel, kde bylo za stejné období registrováno 57 BEV, oproti osmi vloni,“ dodal.  Mezi značkami si letos u lehkých užitkových vozidel připsaly nejvíce registrací Maxus (177 registrací), Mercedes-Benz (101), Toyota a Renault. V nákladním segmentu pak dominuje Mercedes-Benz s 33 registracemi, následovaný značkami Fuso a Toyota.

Pomalé ukrajování trhu

Aktuálně je na českých silnicích v provozu 2788 lehkých užitkových bateriových elektromobilů kategorie N1. Celkem v první polovině roku 2025 zaznamenaly na evropském trhu lehké užitkové elektromobily nárůst o 42,1 procenta, registrovalo se 68 966 vozidel a tržní podíl dosáhl 9,5 procenta.

Počet nově registrovaných elektrických nákladních vozidel vzrostl o 46,1 procenta na 5568 kusů, jde o tržní podíl 3,6 procenta a dodávky nových elektrobusů se zvýšily o 26,1 procenta na 3915 vozidel, s tržním podílem 21,6 procenta.

Mohlo by vás zajímat

Graf
Podíl registrací lehkých užitkových elektromobilů v zemích EU v období 1-6/2025. Zdroj: Cistadoprava.cz

Prodej nákladních elektromobilů v Česku vzrostl na 57 vozidel, stoupl tak na 612,5 procenta a dosáhl tržního podílu 1,3 procenta. Z pohledu značek byly v Česku nejregistrovanější Mercedes-Benz (33 vozidel), Fuso (6), Toyota (4 vozidla), Fiat, Ford a Volvo (všichni 3 vozidla).

Počet nákladních elektromobilů přesáhl stovku

Aktuálně je na českých silnicích podle Centra dopravního výzkumu v provozu 117 nákladních bateriových elektromobilů kategorie N2 (71 vozidel) a N3 (46 vozidel). Pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský uvedl, že zejména v nákladní dopravě představuje klíčovou výzvu rozvoj dostatečně kapacitní a dostupné dobíjecí infrastruktury. V Česku se je na ni možné čerpat finance z Operačního programu Doprava.

Graf
Podíl registrací nákladních elektromobilů v zemích EU v období 1-6/2025. Zdroj: Cistadoprava.cz

Celkové prodeje užitkových vozidel v Evropské unii, které zahrnují všechny typy pohonů, ale klesají. U lehkých užitkových vozidel je to o 13,2 procenta na celkem 729 127 kusů. Pokles zaznamenaly Itálie (-11,7 procenta), Francie (-12 procent) a Německo (-14,7 procenta).

Naopak ve Španělsku prodej vzrostl (+11,2 procenta). Nejčastěji lidé volí naftový pohon, jde o 82 procent trhu. Celkové registrace nových nákladních vozidel v EU klesly o 15,4 procenta na celkem 155 367 kusů. Naftové pohony zaujímají u nákladních vozidel podíl na trhu ve výši 93,6 procenta.

Na pokles upozornila také Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA). První polovina letošního roku se pro trh s užitkovými vozidly v Evropské unii ukázala jako náročná. „Podíl elektricky nabíjených vozidel se sice zvýšil, ale růstová trajektorie stále není dostatečně rychlá, jelikož vstup na trh je i nadále brzděn téměř absencí základních podpůrných podmínek,“ uvedla asociace.