Zatímco světelná návěstidla u železničních tratí zůstávají, rychlostní značky Správa železnic začíná odinstalovávat. Mizí „rychlostníky“ nad 100 kilometrů v hodině.
Týká se to železničních tratí, které jsou pod výhradní kontrolou jednotného evropského zabezpečovače (ETCS). Mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová odstraňování značek odůvodnila tím, že bez funkčního ETCS stejně není možné jet na úsecích více než uvedenou rychlostí.
Rychleji se jet nedá
To potvrdil i člen prezidia Federace strojvůdců České republiky David Votroubek. Pokud bude mít ETCS poruchu, tak jsou rychlostníky se stovkou podle něj zbytečné. Rychleji se po trati jet nedá, protože Správa železnic na tratích, když instaluje ETCS, zároveň vypíná dosavadní národní zabezpečovací systém.
Druhá rovina podle něj je, že se úplně neshodují údaje, které uvádí ETCS se značkami podél trati, a to může být pro strojvedoucí matoucí. Značka může být například umístěná na přehlednějším místě před zatáčkou, elektronický systém ale informuje o určité rychlosti až za ní.
Odlišné reakce
Votroubek upozornil ještě na jeden aspekt. „Software se na různých lokomotivách chová trochu jinak. To znamená, že každá lokomotiva si bod zpomalení zrychlení může dát do jiného místa na trati a místa se od sebe můžou lišit třeba i o stovky metrů,“ poznamenal s tím, že to je věc, kterou často kritizují.
U značek se stovkou se podle Votroubka řešilo i to, že by byly u každé stanice a měly by platnost pro vlaky, které nepojedou pod evropským zabezpečovačem. „To se nám ale nelíbilo, protože by to strojvedoucí nutilo značky ignorovat ve chvíli, kdy by tam podle ETCS byla vyšší rychlost,“ dodal.
Mohlo by vás zajímat
Návěstidla zůstávají
Votroubek zároveň poznamenal, že rychlostníků nad sto kilometrů za hodinu není příliš velký počet. Jmenoval například trať mezi Prahou a Pardubicemi. Co zatím zůstává, jsou návěstidla. „Co se týče světelných návěstidel na tratích s výhradním provozem ETCS, tak s jejich odstraňováním v dohledné době nepočítáme,“ sdělila mluvčí Správy železnic Ekonomickému deníku.

Jejich možné odstraňování kritizoval Spolek za efektivní železnici. Předseda spolku Josef Hendrych už dříve uvedl, že takzvané „snesení“ návěstidel jejich expertní tým odsoudil jako ten úplně nejhorší nápad. „Jsem rád, že nám ministerstvo (dopravy pozn.red.) i Správa železnic nakonec daly za pravdu,“ uvedl.
Ještě větší emoce budí vypínání národního zabezpečovače (LVZ). „Pro zachování duálního provozu ETCS a LVZ všude, kde to jde, voláme dlouhodobě,“ dodal. Spolek argumentuje tím, že jde záložní systém v případě nefunkčnosti ETCS.
ETCS se postupně rozšiřuje
Aktuálně používá ETCS v Česku denně 1600 vlaků na více než 620 kilometrech tratí. S přechodem na evropský zabezpečovač se začalo naostro v lednu na trati Česká Třebová – Olomouc – Přerov, následovaly koridory Břeclav – Bohumín, Česká Třebová – Břeclav a nakonec Praha-Běchovice – Česká Třebová.
S instalací ETCS pokračovala Správa železnic mimo jiné také na jižním koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Na začátku července měl být hotový projekt instalace na trati mezi Prahou – Uhříněvsí a pražským hlavním nádražím. Letos v prosinci přejde do výhradního provozu trať Praha – Kralupy nad Vltavou.