Vyšší traťová rychlost, spolehlivější provoz a bezpečnost. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) vydal zatím nepravomocné stavební povolení na modernizaci železniční trati mezi Nemanicemi a Ševětínem.

Projekt má zajistit vyšší traťovou rychlost, spolehlivější provoz a bezpečnost v souladu s evropskými standardy. Podle dokumentace jde o komplex staveb a technologických zařízení.

Kabely i zabezpečovač

Zahrnuje například staniční zabezpečovací zařízení v železničních stanicích Ševětín nebo České Budějovice, traťové zabezpečovací zařízení Nemanice – odbočka Dobřejovice a odbočka Dobřejovice – Ševětín nebo nové kabely a elektrickou požární a zabezpečovací signalizaci. O stavební povolení požádala Správa železnic prostřednictvím společnosti Sudop Praha.

„U novostavby tunelů mezi Nemanicemi a Ševětínem finalizujeme tendr na zhotovitele. Tunelová část se bude realizovat v režimu Design & Build, u ostatních částí bude projekt a stavba řešena samostatnou soutěží. Čerstvě máme na stavbu vydané stavební povolení, nyní čekáme na nabytí právní moci,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí Správa železnic Nela Erbl Freibová.

Stavba je součástí modernizace IV. tranzitního železničního koridoru, který spojuje státní hranici s Německem u Děčína s Prahou a Českými Budějovicemi a pokračuje dále do Lince. Cílem projektu je zdvoukolejnění úseku Nemanice I – Ševětín, zvýšení jeho kapacity a také traťové rychlosti, a to až na 200 kilometrů za hodinu.

Mohlo by vás zajímat

Tendr je ve finále

Délka modernizovaného úseku je téměř 18 kilometrů. Na nové trase vybudují dva tunely, Hosínský s délkou 3120 metrů a Chotýčanský. Ten se díky délce 4 806 metrů stane podle Správy železnic nejdelším tunelem na české železniční síti.

Z PPP projektu sešlo

Mapa
Úsek mezi Nemanicemi a Ševětínem. Foto: Správa železnic

Podle původních plánů ministerstva dopravy měl být úsek mezi Nemanicemi a Ševětínem prvním z železničních projektů, který měl být financovaný formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP projekt).

V lednu ale resort dopravy Ekonomickému deníku sdělil, že zvažuje jinou formu financování, a to zmíněnou formu Design & Build. Prioritu PPP projektu dostala železniční trať mezi Prahou, Kladnem a Letištěm Václava Havla Praha (PRAK).

Jiné technické řešení

Změnilo se i technické řešení samotného projektu. Konkrétně způsob ražby u tunelů na metodu TBM. Jde o tunelovací metodu, k níž se používají razicí štíty. Projekt se tak vrátil na začátek. Start stavby Správa železnic plánovala na únor roku 2026 a ukončení modernizace na konec roku 2032.

Text jsme aktualizovali