Správa železnic vypsala nadlimitní veřejnou zakázku „ETCS Praha Uhříněves – Praha hl. n. (mimo)“. Kromě zpracování projektové dokumentace bude mít vybraný dodavatel za úkol otestovat, certifikovat a získat veškeré podklady pro uvedení do provozu na traťové části systému ETCS L2, která musí být interoperabilní a zcela kompatibilní jak s vozidly vybavenými palubní částí, tak i s těmi vybavenými mobilní částí ETCS.
Jednotný celoevropský systém ETCS (European Train Control System) se používá k zabezpečení nejen vysokorychlostních tratí, ale i těch klasických, kde umožňuje zvýšení rychlosti nad 160 kilometrů za hodinu. Jedná část je přímo na trati, druhá pak v lokomotivách vlaků, a to jako mobilní či palubní jednotka. Druhou aplikační úroveň (L2) tvoří takzvané balízy společně s radioblokovou centrálou (RBC).
Projekt i stavební povolení
Vybudování systému je nezbytným předpokladem pro zvýšení úrovně bezpečnosti železničního provozu. Zároveň však umožňuje i optimalizaci podmínek pro jeho řízení. Jde i o začlenění do systému evropských železnic s dopravní infrastrukturou splňující požadavky evropské Směrnice pro dosažení interoperability na tratích evropského železničního systému, rozšiřování tranzitní dopravy a s tím související konkurenceschopností vůči dálkové silniční a letecké dopravě.
Podle zadávací dokumentace mají být součástí projektových prací veškeré činnosti a doklady zajišťující komplexní veřejnoprávní projednání, projednání s vlastníky dotčených nemovitých věcí a zajištění všech potřebných podkladů a certifikátů nutných k vydání stavebního povolení.
Vybraná firma dále zajistí zpracování podkladů pro realizaci stavby, stejně jako zpracování žádostí o potřebná územní rozhodnutí a stavební povolení a zajistí vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení, nebo oznámení ve zkráceném řízení.
Důležitý krok pro nákladní dopravu
Dotčený traťový úsek patří mezi vybrané tratě železniční sítě České republiky. Je uveden i ve sdělení ministerstva dopravy o výčtu železničních drah, které jsou zařazeny do evropského železničního systému. Evropské ETCS koridory se pak podle evropského nařízení postupně transformují do nákladních koridorů. Hlavním cílem je zvýšení podílu přepravovaných nákladů prostřednictvím železnice.
„Jedná se o komplexní podporu rozvoje nákladní dopravy, jejímž cílem je vytvořit infrastrukturu s homogenními klíčovými parametry z pohledu nákladní dopravy (průjezdný průřez, nápravový tlak, délka vlaku a rychlost), včetně vytvoření systému vhodných garantovaných tras v grafikonu vlakové dopravy,“ uvádí se v dokumentech, které jsou součástí zadávací dokumentace.
Maximálně 225 milionů
Kvůli výstavbě balíz a technologického zařízení se instalace zabezpečovacího systému dotkne i šesti železničních stanic a jedné železniční zastávky.
Systém ETCS L2 byl pro české podmínky otestován v pilotním projektu na úseku mezi Poříčany a Kolínem. Zaměřil se nejen na otázky spojené s technickou implementací systému, ale také identifikaci možných rizik. Zjištěné poznatky nyní Správa železnic využívá při zadávání tendrů souvisejících s výstavbou ETCS.
Správa železnic stanovila jako nejvyšší přípustnou nabídkovou cenu na 225 761 149 korun bez daně z přidané hodnoty. Uchazeči mohou nabídky podávat do poloviny září.
Lucie Přinesdomová