INZERCE

Česká pošta v rámci své transformace nepředpokládá v budoucnu další redukci pobočkové sítě. Foto: Česká pošta/Facebook

Transformací má projít i „kontaktní síť“ České pošty. Z části doručovatelů se stanou podle generálního ředitele Štěpána specialisté

Česká pošta se připravuje na transformaci, ze státního podniku se vyčlení Balíkovna, která by měla převzít logistické a balíkové služby. Poště zůstane pobočková síť a doručovatelé. V jaké podobě ale budou přesně fungovat, zatím není úplně jasné. Podle generálního ředitele České pošty Miroslava Štěpána by například třetina ze čtyř tisíc doručovatelů mohla působit jako specialisté „kontaktní sítě“. Uvedl to na konferenci Podpora lokální ekonomiky jako nástroj k rozvoji obcí.

Specialisté budou podle Štěpána proškoleni a vybaveni, aby poskytovali občanům pomoc v rámci plánovaných rozšířených služeb pošty. Šlo by v podstatě o zprostředkovatele mezi občany a státem či samosprávou. Specialisté by byli také jasně rozpoznatelní podle „dresscodu.“

Ostatní pracovníci kontaktní sítě by poté fungovali jako běžní doručovatelé. Povinnosti držitele poštovní licence podle Beneše hovoří o funkční síti, v rámci které by lidé měli být schopni v podstatě obejít každou adresu.

Nástin rozdělení sítě doručovatelů České pošty. Foto: Prezentace generálního ředitele České pošty Miroslava Štěpána

Nové funkce se ale hledají také pro pobočkovou síť. Podle Štěpána má potenciál pro zajištění nových služeb. „Spotřeba základních poštovních služeb jde dolů, já to beru jako příležitost, aby se Česká pošta posunula někam jinam, aby využila svoje kapacity, které má, a stala se otevřenou platformou pro občany, kteří budou moci využívat infrastruktur pošty k jiným agendám, které jim zpříjemní a usnadní život,“ zmínil Štěpán.

K tomu ale bude podle něj potřeba poštu transformovat. Jde o oddělení komerčních logistických a klasických poštovních služeb, které jsou svázány poštovní licencí a poštovní legislativou.

Česká pošta je podle Štěpána také přirozeně spojená s venkovem. „Chceme se vyvíjet a vztah mezi poštou a venkovem nenechat zabetonovaný v mantinelech, které se budovaly deset až dvacet let zpátky. Chceme aktivně přispět k tomu, aby se vztah posunul na kultivovanější úroveň,“ poznamenal Štěpán.

Rozdělení poboček České pošty. Foto: Prezentace generálního ředitele České pošty Miroslava Štěpána

O smysluplnosti využití sítě, kterou provozuje, je pošta podle Štěpána připravena vést diskuzi. Počet současných 2900 provozoven by už se podle generálního ředitele neměl dále redukovat. Pokud ale zákazníci přijdou na pobočku ve městě nebo na venkově, uvidí určitý rozdíl. Přepážky ve městech budou specializovanější a budou nabízet jinou agendu nebo budou mít jiný systém obsluhy. Podle prezentace, kterou Štěpán představil, by také mělo být možné se na pobočku objednat na určitý čas.

Na venkově chce Česká pošta více využívat projekt Pošta Partner. Pobočky by měly být „Centrem služeb“ a spolupracovat se samosprávou. Poštu Partner by mohla podle Štěpána provozovat samotná samospráva nebo by ukázala směr, kterým se má ubírat podnikatelský subjekt, který by následně mohl získat licenci na franšízu.

Zákon, který umožní transformaci České pošty, je podle generálního ředitele státního podniku aktuálně v meziresortním připomínkovém řízení. Štěpán doufá, že norma nabyde účinnosti letos 9. září.

Tereza Čapková