Projekt tramvajové trati mezi Ostravou a Karvinou, který počítá s využitím tras bývalých důlních vleček, postupuje do další fáze. Kraj řeší zpracování záměru projektu a doprovodné dokumentace. Nové spojení má podle vedení Moravskoslezského kraje přispět k rozvoji průmyslových zón a zvýšit zaměstnanost v regionu.
Nová trať má propojit čtyři města – Ostravu, Rychvald, Orlovou a Karvinou. „Efektivní a pohodlná doprava do Ostravy může významně pomoci Karvinsku stát se atraktivnějším místem pro bydlení. Využitím stávající vlečkové sítě dochází k přeměně dopravního brownfieldu po těžbě uhlí na moderní tramvajovou infrastrukturu. A samozřejmě tramvajová doprava je bezemisní, a to v Moravskoslezském kraji chceme,“ uvedla mluvčí kraje Miroslava Chlebounová.
Jasněji má být za rok
Výsledky předprojektové fáze, která má mimo jiné zhodnotit ekonomickou návratnost, budou známé v polovině roku 2026. „V případě kladného ekonomického hodnocení projektu bude dále přistoupeno ke zpracování projektové dokumentace pro povolení záměru stavby,“ sdělila Chlebounová.
Přípravou projektu pověřil Moravskoslezský kraj svoji regionální rozvojovou agenturu Moravskoslezské Investice a Development. Pod sebou má jak přípravu předprojektové dokumentace, tak i návaznost projektu na další významné projekty a záměry, například Panattoni Smart Park Karviná nebo POHO Park Gabriela.
Trasa se bude ještě ladit
Trasa tramvajového spojení mezi Ostravou a Karvinou byla předběžně stanovena v územně plánovacích dokumentacích a předběžných studijních návrzích na základě vedení stávajících báňských vleček a dopravních koridorů. „Vedení trasy bude dále upřesňováno v dalších stupních dokumentace a také na základě jednání s vlastníky dotčených pozemků,“ poznamenala mluvčí.
Moravskoslezský kraj už loni v prosinci podepsal se společností PKP Cargo International, které rozsáhlá vlečková síť v Ostravsko-karvinském revíru patří, memorandum o spolupráci při transformaci území po ukončení těžby a využití vleček.
Mohlo by vás zajímat
Využití důlních vleček zmiňuje také Plán pro Regiony příležitostí ministerstva pro místní rozvoj. Pod bodem k vlečkám je jako gestor uvedené ministerstvo dopravy. Podle jeho mluvčího Františka Jemelky je materiál aktuálně ve fázi připomínkování.