Obměna tradičních restauračních vozů v rychlících na lince mezi Prahou a Berlínem budí emoce. V Německu se pro vozy vžil název Knödelexpress, tady knedlíkový expres, nyní je mají nahradit restaurační vozy nové generace. Výměna souvisí s postupným nasazováním modernějších souprav pro dálkovou dopravu ComfortJet. „O restaurační vozy se bát nemusíte, náhrada bude velmi důstojná,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec na sociální síti LinkendIn.

Velký restaurační vůz ve vlacích typu ComfortJet nebo například railjet nahrazuje kombinovaný vůz s kuchyní, restauračním oddílem a klasickým oddílem 1. nebo 2. třídy. „V těchto vlacích nadále restaurační vůz funguje v plném klasickém rozsahu služeb, byť nezaujímá už celou plochu jednoho vozu,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí Českých drah Filip Medelský.

Doplnil, že služby restauračního vozu budou České dráhy i nadále ve vlacích poskytovat ve špičkové kvalitě. „Čemuž pomůže i nové vybavení kuchyně v restauračním voze ComfortJet,“ poznamenal mluvčí. Změny nejsou podle mluvčího Českých drah plánovány ani v oblasti personálu.

Výměna vozů má být podle mluvčího Českých drah postupná, začít by měla v polovině roku 2025. Medelský dodal, že záviset bude na tom, jak budou nové vozy od výrobce dodávány. „Restaurační vozy WRmz přesuneme na jiné linky, kde budou stačit jejich technické parametry,“ zmínil.

Mohlo by vás zajímat

Mluvčí také uvedl, že změna souvisí i s tím, že je v současné době trendem nabízet občerstvení na místa cestujících. Služba Service am Platz například počítá se servírováním jídel na místa cestujících v 1. třídě. Občerstvení, i teplá jídla, si podle mluvčího čím dál častěji na svá místa odnášejí i cestující 2. třídy.

Podobný systém a vybavení kuchyně jako v ComfortJetu už dnes podle něj funguje ve zmiňovaných railjetech nebo ve vlacích Pendolino. Všechny tyto vlaky nabízejí podle Medelského v současném zimním menu například svíčkovou na smetaně s houskovým knedlíkem, telecí pečeni na barevném pepři nebo guláš z divokého prasete se špekovým knedlíkem. V nových vozech budou podle Českých drah v nabídce teplé a chlazené nápoje a jídla a vůz je vybaven také pro prodej točeného piva. „Cestující se tedy nemají čeho obávat, knedlíkové expresy zůstávají, jen v novém kabátě,“ uvedl Medelský.

Nové jídelní vozy. Zdroj: České dráhy

Výhodou nových vozů je podle mluvčího Českých drah Filipa Medelského navíc modernější konstrukce, která umožní jízdu rychlostí až 230 kilometrů za hodinu.

„Díky tomu naše soupravy včetně restauračních vozů zůstanou na lince Praha – Hamburk a rozšíří se jejich provoz až do Kodaně,“ poznamenal. Doplnil, že současné vozy mohou jezdit rychlostí „jen“ 200 kilometrů za hodinu, která je v budoucnosti pro úsek Berlín – Hamburk nedostatečná.

Konec „knedlíkových expresů“ zaznamenal také portál magazínu The Economist, v souvislosti se společností České dráhy napsal, že jde od úspěchu k úspěchu. „Prestižní britský týdeník The Economist vidí České dráhy celkem jasně. Jsem přesvědčen, že silnou pozici a vysoké očekávání nejen cestujících obhájíme i v letošním roce,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.