Dosud Toyota recyklovala baterie z elektrických a hybridních vozidel pomocí konvenčních spalovacích technik. Loni na podzim se pustila do recyklace baterií bez spalování s cílem najít recyklační technologii s nižšími emisemi. Je to první metoda přeměny vybitých baterií na nové bez spalování.
Použité baterie se naplní elektrolytickým roztokem, který umožní snadnější pohyb kladných a záporných iontů pro nabíjení a vybíjení elektřiny. Jenže tato kapalina je vysoce hořlavá a při nesprávné manipulaci hrozí nebezpečí požáru. Aby se toto riziko eliminovalo, může zařízení elektrolytickou kapalinu destilovat a extrahovat. Tato technika se při běžné recyklaci nepoužívá, což znamená, že baterie musely být spáleny i s tekutinou.
Po extrakci kapaliny se články skartují. Zařízení pak třídí a získává zpět zdroje, jako jsou velké kusy obsahující hliník a železo nebo prášek obsahující mnoho vzácných kovů.
Unikátní recyklace snižuje emise CO2 i zvyšuje míru využití baterií
Vytříděné kusy a prášky se převážejí do spolupracujících společností a zpracovávají se na materiály pro nové baterie. Taková recyklace baterií bez spalování je unikátní, protože nejen snižuje emise CO2, ale také zvyšuje míru využití baterií. „Při běžné likvidaci baterií v Japonsku se baterie nejprve spálí, čímž se uvolní CO2. Pracujeme na vývoji a ověřování nízkoemisních metod likvidace, kterými jsou zavedení oběhového hospodářství a dosažení uhlíkové neutrality,“ říká Keisuke Isomura z divize pro životní prostředí a řízení inženýrství v Toyotě.
Rostoucí rozšíření elektrifikovaných vozidel v posledních letech provázejí i další problémy, jako je zajištění vzácných kovů potřebných pro jejich baterie, například kobaltu nebo lithia. Zásoby těchto nerostných zdrojů jsou omezené a neplánovaná těžba může vést k jejich vyčerpání. Aby se tomu předešlo, podporují země po celém světě recyklaci za účelem získání těchto materiálů. V Evropě začnou v roce 2031 platit předpisy, které výrobcům baterií ukládají povinnost používat pevný poměr vzácných kovů získaných z vybitých baterií.
Recyklace místo spalování
Elektrody baterií obsahují mnoho cenných zdrojů, jako jsou kobalt, lithium a nikl. Současné metody recyklace však začínají vhozením vybitých baterií do spalovny a následným sběrem vzácných kovů, které po spálení zůstanou. Tato metoda snižuje množství získaných materiálů a uvolňuje obrovské množství CO₂, což má rozsáhlý dopad na životní prostředí. Přechod k uhlíkové neutralitě bude vyžadovat zviditelnění cyklu od výroby až po vyřazení z provozu a recyklaci a jejich snížení.
„Potřebujeme společnost orientovanou na recyklaci, ve které nebude nutné spalování. Nutnost oběhového hospodářství pro řešení klimatických změn a biodiverzity je dobře známá. K dosažení oběhového hospodářství potřebujeme také technologie a know-how. Toyota silného partnera v podobě Toyota Chemical Engineering,“ říká ředitelka pro udržitelný rozvoj Yumi Otsuka.
Tato společnost zpracovávající průmyslový odpad spolupracovala s Toyotou v roce 2010 na vytvoření první technologie recyklace nikl-metalových hydridních baterií (NiMH) na světě. Od té doby v Japonsku sbírá a recykluje použité baterie z hybridních Toyot.
(mig)