Česká republika se stává průkopníkem pro výrobu elektromobilů značky Toyota v Evropě. Automobilka ve svém závodu v Kolíně postaví novou produkční linku, což představuje investici v hodnotě zhruba 680 milionů eur (16,65 miliardy korun).
Stát na projekt přispěje formou investiční pobídky až 64 miliony eur (1,57 miliardy korun). Díky rozšíření výroby vznikne 245 nových pracovních míst. Nyní v Kolíně automobilka zaměstnává kolem 3200 lidí. Oznámili to premiér Petr Fiala a prezident Toyota Motor Europa Jošihiro Nakata.
Kolínský závod vznikl v roce 2002 jako společný podnik automobilek Toyota, Peugeot a Citroën (TPCA). V roce 2021 Toyota převzala celý závod a začala jej dále rozšiřovat. V současnosti se zde vyrábí modely Yaris a Aygo X. Loni jejich produkce dosáhla 225 058 aut.

Jistota na mnoho dalších let
Starosta Kolína Michael Kašpar (Změna pro Kolín) investici s vládní pobídkou do výroby elektromobilů v kolínské automobilce Toyota vítá.
Je to podle něj jistota, že automobilka, která je největším zaměstnavatelem v Kolíně, bude fungovat mnoho dalších let. Nárůst o 245 nových pracovních míst, se kterým se počítá po rozšíření výroby, podle něj nebude pro městskou infrastrukturu problém. V posledních letech ve městě každý rok přibývá 400 až 500 obyvatel a například kapacity škol město neustále systematicky rozšiřuje, řekl dnes Kašpar.
Mohlo by vás zajímat
„Jsem moc rád, že už je to definitivní, o plánech Toyoty jsme věděli už několik měsíců, dokonce jsme se nejen jako město, ale i jako Středočeský kraj, aktivně zapojili a poslali pozitivní Letter of Intent, tedy prohlášení o záměru, že to považujeme za smysluplnou investici,“ řekl Kašpar.
Od tkalcovských stavů k automobilovému gigantu
Počátky automobilky sahají až do konce 19. století, kdy Sakiči Toyoda vynalézal a vylepšoval tkalcovské stavy. Po jeho smrti převzal firmu jeho syn Kiičiró, který rozhodl o rozšíření záběru firmy na výrobu automobilů. První model vyjel v roce 1935, a to pod názvem Toyoda. V roce 1937 se automobilová divize osamostatnila a získala nový název Toyota. Důvodem prý bylo to, že v japonském písmu je možné název zapsat osmi znaky, a osmička je v Asii považována za šťastné číslo.
Toyota se od počátku těšila úspěchu, a i když za druhé světové války vyráběla nákladní vozy, po jejím konci se firmě podařilo znovu nabrat síly a v roce 1949 získala povolení k produkci aut pro soukromé potřeby. V roce 1957 se stala první japonskou automobilkou, která se pokusila vyvážet své výrobky do USA. S postupem času se Toyota stala zárukou kvality a spolehlivosti. Největší stálicí v nabídce je model Corolla, který se vyrábí od roku 1966 a s více než 50 miliony vyrobených vozů je nejprodávanějším automobilem v historii.
Inovace a globální postavení
Toyota patří k průkopníkům hybridního pohonu. První kusy modelu Prius, který kombinuje benzinový a elektrický motor, se prodaly už v roce 1997. V současné době tvoří hybridní vozy 43 % prodeje automobilky. Kompaktní model RAV4 je zase považován za první SUV dnešního typu. Na trhu s elektromobily se Toyota snaží prorazit s modelem Toyota bZ4X, který představila v roce 2022.
Toyota se v minulých letech přetahovala o prvenství s německým koncernem Volkswagen o pozici největšího výrobce automobilů na světě. V posledních pěti letech ale celosvětovému prodeji vévodí právě Toyota. Loni prodala celosvětově 10,8 milionu vozů, což byl sice pokles o 3,7 % ve srovnání s rokem 2023, ale přesto zůstala největší automobilkou podle počtu prodaných vozů.
V České republice Toyota loni prodala rekordních 21 804 nových aut, což představuje nárůst o deset procent. Toyota uspěla například ve třech státních tendrech vypsaných ministerstvem financí, v rámci kterých dodá úřadům celkem až 515 elektromobilů Toyota bZ4X. V součtu jde o jednu z největších zakázek na elektrická auta pro státní správu v Česku.