Dekarbonizace, čistá energie, menší klimatická stopa. Automobilky se snaží různými způsoby dosáhnout toho, aby jednoduše řečeno byly „zelenější“. Japonské společnosti Toyota Motor Corporation, Toyota Tsusho a Mitsubishi Kakoki letos na podzim tak v Thajsku představí zařízení na výrobu vodíku na bázi bioplynu, vyrábět budou vodík z kuřecího hnoje a potravinového odpadu. Scania zase zadává první objednávku zelené oceli. Její cíl zní: do roku 2030 ve výrobě používat 100 procent zelené oceli, 100 procent zelených baterií, 100 procent zeleného hliníku a 100 procent zelené litiny.
Toyota a Mitsubishi chtějí využívat japonské technologie související s vodíkem k podpoře čisté energie přizpůsobené každé zemi a regionu. Budou proto spolupracovat i s různými dalšími zúčastněnými stranami, aby dosáhly uhlíkové neutrality. Teď na podzim představí v Thajsku zařízení na výrobu vodíku na bázi bioplynu. Vyrábět budou vodík z kuřecího hnoje a potravinového odpadu. Samotné zařízení dodá Mitsubishi Kakoki. Toyota a Toyota Tsusho budou spolupracovat na vytvoření systému pro kompresi, skladování a přepravu bioplynu a vodíku a také na operačním systému. Všechny tři firmy budou také řešit optimalizaci návrhu pro místní podmínky.
Toyota je na poli vodíkové mobility a energetiky velmi aktivní. Vedle prvního sériového vodíkového vozu Mirai se účastní projektů na vývoj vodíkových nákladních aut, vlaků či lodí. Podílí se také na projektech výroby a distribuce vodíku a testuje jeho využití v rámci experimentálního města Wowen City.
Scania zadává první objednávku zelené oceli
Společnost Scania zase učinila velký krok k dekarbonizaci svého dodavatelského řetězce tím, že zadala svoji první objednávku zelené oceli. Počáteční kontrakt s firmou H2 Green Steel poskytne společnosti Scania udržitelně vyráběnou ocel pro výrobu jejích nákladních vozidel, což jí umožní udělat další významný krok ke snížení klimatické stopy. Výroba bude zahájena v novém závodě firmy H2 Green Steel v městečku Boden v severním Švédsku v roce 2025, přičemž dodávky udržitelného materiálu se plánují na rok 2027.
Dalekosáhlá dohoda je klíčovým prvkem ambiciózní strategie společnosti Scania, jejíž cílem je eliminovat největší zdroje uhlíkových emisí z výrobních materiálů s největší karbonovou stopou a baterií. Cílem této strategie je, aby Scania do roku 2030 postupně vyřadila hlavní zdroje emisí CO2 ze svého dodavatelského řetězce a ve výrobě používala 100 procent zelené oceli, 100 procent zelených baterií, 100 procent zeleného hliníku a 100 procent zelené litiny. Strategie a cíle dekarbonizace dodavatelského řetězce zpočátku zahrnují výrobu společnosti Scania v Evropě, ale postupně se rozšíří i na její produkci v Číně a Latinské Americe.
Dalším důležitým aspektem tohoto úsilí je partnerství společnosti Scania v uskupení First Movers Coalition, které povzbuzuje firmy, aby zvýšily nízkouhlíkové nákupy v oblastech, které je obtížné dekarbonizovat. Nová smlouva pomůže společnosti Scania splnit její závazek vůči koalici nakoupit významný objem zelené oceli. Na výrobu nákladního automobilu se spotřebují asi čtyři tuny oceli, takže použití její zelené varianty má jasný potenciál pozitivního dopadu na klima.
„S touto první objednávkou u našeho strategického partnera H2 Green Steel pokračujeme na naší cestě směrem k minimalizaci dopadu našeho dodavatelského řetězce na klima,“ uvedl výkonný viceprezident a ředitel pro výzkum, vývoj a nákup ve společnosti Scania Anders Williamsson.
„Scania je jedním z našich největších podporovatelů od prvního dne. Nejen tím, že sama poptává zelenou ocel, ale také jako jeden z prvních kapitálových investorů,“ zdůraznil obchodní ředitel Boden Steel ve společnosti H2 Green SteelMark Bula. „Její podpora a partnerství při vytváření naší nabídky výrazně přispěly k utváření strategie, s níž chceme cílit na zákazníky. Scania je skutečným průkopníkem v oblasti udržitelnosti a jako první ve svém sektoru si stanovila vědecky podložené cíle v souladu s Pařížskou dohodou. Všichni naši progresivní budoucí zákazníci nyní postupují stejně,“ dodal.
(mig)