INZERCE

Podle odhadů povede chyba v nákupu vlaků, které se nevejdou do tunelů, ke zpoždění uvedení nových vlaků do provozu nejméně o dva roky do roku 2026. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

To se hodně nepovedlo. Španělé koupili vlaky, které se nevejdou do tunelů. Šéf železnic a státní tajemnice skončili

Španělská státní železniční společnost Renfe objednala 31 vlaků v celkové hodnotě 258 milionů eur, které byly příliš velké pro některé tunely v zamýšlené oblasti provozu na severu země. Na problém upozornila španělská státní televize RTVE.

Přibližně tři týdny po odhalení skandálu rezignoval prezident Renfe Isaías Táboas, jak uvedla televize RTVE.

Svou funkci dala k dispozici také státní tajemnice na ministerstvu dopravy Isabel Pardo.

Ministryně dopravy Raquel Sánchezová obě rezignace přijala, uvedla televize s odvoláním na vládu v Madridu.

Podle oficiálních odhadů povede chyba ke zpoždění uvedení nových vlaků do provozu nejméně o dva roky do roku 2026. Premiéři postižených regionů Kantábrie a Asturie se měli z kraje týdne pozdě odpoledne sejít se Sánchezem v Madridu, aby jednali o finančních kompenzacích.

Ještě před schůzkou se Sánchezem a oznámením rezignací požadovali premiéři Miguel Ángel Revilla (Kantábrie) a Adrián Barbón (Asturie), aby byli všichni odpovědní pohnáni k odpovědnosti. Například Revilla prohlásil, že „hlavy velkých zvířat se musí také kutálet“.

Zatím byli propuštěni pouze dva vedoucí oddělení z Renfe a z úřadu pro správu železniční sítě Adif. Byli to pouze obětní beránci, řekl Revilla.

Přestože zakázka byla zadána již v roce 2020, na debakl španělských vlaků se přišlo až koncem ledna díky zprávě v regionálním deníku El Comercio. Mezitím centrální vláda chybu přiznala, ale tvrdila, že daňovým poplatníkům nevznikla žádná finanční škoda, protože příliš široké vlaky ještě nebyly postaveny. Po různých upozorněních byl celý výrobní proces v určitém okamžiku zastaven. Madrid v sobotu zveřejnil novou zakázku pro výrobce dopravních prostředků CAF.

Nové vlaky mají nahradit zastaralý vozový park regionů, které nejsou tak dobře napojeny na celostátní železniční síť. Železniční síť v Kantábrii a Asturii pochází převážně z 19. století a vede hornatou krajinou. Tunely v obou regionech mají dodnes rozdílné rozměry, které ne vždy odpovídají moderním železničním standardům ve Španělsku.

Španělsko je považováno za vzorovou zemi pro vysokorychlostní železniční dopravu. Vlaky AVE, které jezdí rychlostí až 310 kilometrů za hodinu, jsou známé svou přesností a spolehlivostí.

(nik)