Bouřky, které doprovázel silný vítr, s sebou přinesly i výpadky elektřiny. Od včerejšího večera do dnešního rána pak zaznamenala Správa železnic téměř stovku mimořádností s následkem omezení či zastavení provozu. Mezi nejčastější důvody přerušení provozu patří především pády stromů do kolejiště nebo na trakční vedení, výpadky napájení trakčního vedení, poruchy traťového či staničního zabezpečovacího zařízení, bahno a voda v kolejišti. A kvůli popadaným stromům stál i provoz na dálnici D1.
Distributor elektřiny ČEZ Distribuce zaznamenal nejhorší situaci dnes v jednu hodinu ráno. Dispečink evidoval celkem 186 poruch na vedení vysokého napětí a další stovky poruch na napětí nízkém. Bez elektřiny bylo na 180 tisíc domácností napříč zásobovacím územím.
Pády stromů na vedení
V úterý večer bouřky nejprve zasáhly západní a střední Čechy, následně se přesunuly na východ a sever Moravy. Nejklidněji tak z pohledu zásobovacího našeho území ČEZ Distribuce bylo v kraji Karlovarském, Zlínském, Ústeckém a Libereckém, kde společnost musela řešit jen jednotlivé poruchy.
Aktuálně ČEZ Distribuce eviduje 130 poruch na vedení vysokého napětí, další poruchu na napětí nízkém. Bez elektřiny je aktuálně na šedesát tisíc odběrných míst. Od jedné hodiny ráno se podařilo připojit zpět k distribuční soustavě dvě třetiny zákazníků.
„Nejvíce poruch je aktuálně hlášeno v krajích Pardubickém, Královehradeckém a Plzeňském. Poruchové čety opravují poruchy také na severní Moravě – v Moravskoslezském kraji pracují na opravě jedenácti poruch na vedení vysokého napěti, v kraji Olomouckém pak na opravě deseti poruch na vedení vysokého napětí,“ uvádí mluvčí skupiny ČEZ Soňa Holingerová.
Prioritou je obnova dodávek elektřiny všude, kde je to možné. Nejčastější příčinou poruch je pád stromů a větví do vedení, máme na řadě míst poškozené izolátory, přetrhané vodiče.
Zastavený provoz vlaků
Silné bouřky nešetřily ani železniční dopravu. Od včerejšího večera do dnešního rána zaznamenala Správa železnic 95 mimořádností s následkem omezení či zastavení provozu. Mezi nejčastější důvody přerušení provozu patří především pády stromů do kolejiště nebo na trakční vedení, výpadky napájení trakčního vedení, poruchy traťového či staničního zabezpečovacího zařízení, bahno a voda v kolejišti.
Aktuálně je zastaven nebo omezen provoz na 35 úsecích, nejvíce pak v jižních Čechách a na Vysočině. Stromy na trakčním vedení zastavily provoz na koridoru mezi Červenkou a Zábřehem na Moravě.
Kvůli následkům noční bouřky nejezdí vlaky na řadě míst na jihu Čech. I zde je důvodem poničené trakční vedení nebo popadané stromy na trati. Hasiči kvůli bouřce měli od středečního večera v kraji více než stovku událostí, které souvisely právě s bouřkou.
Největší nápor práce měli hasiči od středečních 20:00 do 21:00, kdy museli řešit šest desítek zásahů.
Právě popadané stromy způsobily omezení železniční dopravy na trati Blatná – Nepomuk, Rybní – Lipno nad Vltavou nebo Písek – Zdice.
Vítr pak poničil trakční vedení na úseku mezi Zliví a Číčenicemi, Českými Budějovicemi a Horním Dvořištěm nebo Veselím nad Lužnicí a Jindřichovým Hradcem. Provozovatel linek se snaží zajistit dopravu pomocí autobusů. Výluky na tratích by měly podle odhadů během dneška skončit.
Stojící D1
Provoz na D1 na Vysočině stál v obou směrech zhruba dvě hodiny kvůli popadaným stromům mezi 128. a 129. kilometrem. Plně obnoven byl krátce po půlnoci. Hasiči odstraňovali popadané stromy i na dalších komunikacích. Od půlnoci evidují kolem sedmi desítek výjezdů kvůli počasí, nejčastěji odstraňují právě popadané stromy.
čtk, ede