Po pěti letech končí v čele představenstva nákladního dopravce ČD Cargo Tomáš Tóth. Firma uvedla, že rezignoval z osobních důvodů na pozici předsedy představenstva a výkonného ředitele a skončí k 31. říjnu. Nákladní dopravce za první pololetí prodělal 931 milionů korun a čelí dalšímu poklesu. Na propad trhu reaguje propouštěním zaměstnanců i rozprodejem majetku.
Do doby jmenování nového předsedy představenstva ČD Cargo budou řízení společnosti zajišťovat stávající členové představenstva Robert Heděnec a Martin Svojanovský.
Tóth funkci zastával od prosince 2020, kdy v čele firmy nahradil Ivana Bednárika. V ČD Cargo působí od roku 2007, kdy začínal jako nákupčí zásobování.

Podle předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Michala Krapince nyní ČD Cargo prochází rozsáhlou restrukturalizací. Hlavním úkolem nového vedení bude ji v následujícím období dotáhnout a zajistit, aby podnikání ČD Cargo bylo dlouhodobě udržitelné a ziskové.
„Sektor nákladní železniční dopravy se nachází po celé Evropě v hluboké krizi. Je dána překotnými změnami v energetice a průmyslu, jejichž důsledky nyní na železnici zažíváme na vlastní kůži,“ uvedl Krapinec.
Mohlo by vás zajímat
Tradiční komodity na ústupu
Za první pololetí nákladní dopravce ČD Cargo prodělal 931 milionů korun a dál čelí poklesu přepravních výkonů. Vlaky ČD Cargo přepravily 26,4 milionu tun zboží, skupina ČD Cargo pak 29,9 milionu tun. Loni firma přepravila 56,7 milionu tun nákladu, meziročně o 2,7 milionu tun méně.
Čtěte také: Systematická redukce. Z 21 tisíc vozů zůstane nákladnímu dopravci zlomek
Jak Ekonomický deník informoval, přeprava tradičních komodit jako uhlí či dřevo je na ústupu. Jedním z mála segmentů, které dopravci rostou, je kombinovaná přeprava.
V roce 2026 ČD Cargo očekává, že převeze přibližně 40 milionů tun zboží. Na dosavadní pokles trhu reaguje propouštěním zaměstnanců – do konce roku propustí až desetinu celkového počtu – a rozprodejem vozového parku.
Do loňského roku měla firma ve flotile 21 tisíc vozů, po dokončení rozprodeje počítá s počtem 15 až 16 tisíc vozů. Tóth už dříve Ekonomickému deníku řekl, že firma mezi lety 2022 a 2024 přišla o přepravu 10 milionů tun.