Správa železnic na několika úsecích tratě IV. koridoru z Prahy do Českých Budějovic testovala dvousetkilometrovou rychlost. Měřilo se na mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora a mezi Doubím u Tábora a Soběslaví. Státní organizace do zkoušek zapojila naklápěcí jednotku Českých drah Pendolino. Podle tiskové mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové se prověřovala interakce pantografu a troleje.

Testovací jízdy se ale podle ní využijí zároveň k diagnostickým zkouškám pro stanovení dynamických účinků projíždějících vlaků na koleje a na konstrukce podél trati a také pro hluková měření v obydlených oblastech.

A jak zkoušky fungují? Na testovací soupravě jsou podle Nely Eberl Friebové  namontovány měřicí technologie od společnosti DB Systemtechnik, jejíž technici zajišťují i samotné měření. Na zkušebních jízdách se podílí také dále Výzkumný Ústav Železniční a celý provoz zajišťuje společnost Elektrizace železnic. Správa železnic navíc s testy nekončí. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na sociální síti Linkedin uvedl, že zkoušky potrvají až do letních prázdnin. Uskuteční se ale už v nižších rychlostech.

Finální výsledky testů by měla mít Správa železnic hotové podle mluvčí letos na podzim. Nejdříve je totiž potřeba demontovat speciální měřící zařízení a nasbírané údaje vyhodnotit. „Následně budou výsledky z dynamického měření komparovány s výsledky statických měření, které byly prováděny v určitých místech tratě a na závěr budou výpočty validovány ze strany Výzkumného Ústavu Železničního,“ upřesnila Nela Eberl Friebová. Samotné měření zatím podle ní probíhá bez komplikací.

Mohlo by vás zajímat

Česká republika, co se týče rychlostí na trati, zaostává za řadou evropských států, kde se jezdí až třísetkilometrovou rychlostí za hodinu. Jde například o Německo, Itálii, Francii či Španělsko. Jak Ekonomický deník nedávno informoval, možnost jízdy dvousetkilometrovou rychlostí za hodinu se prověřuje zatím jen na několika úsecích vybraných tratí.

Měřicí technologie od společnosti DB Systemtechnik. Zdroj: Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda/Linkedin

Jde o Rakvice-Břeclav, IV. železniční koridor mezi Benešovem a Českými Budějovicemi, Ejpovický tunel na trati z Rokycan na Plzeň a na trati Pardubice-Choceň. K zavedení vyšší rychlosti by mělo dojít podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky po roce 2025. Nynější legislativa je podle něj na rychlosti vyšší než 160 kilometrů za hodinu připravena, stejně jako na vysokorychlostní železniční tratě.

Zvýšení rychlosti na české železnici se podle Jemelky děje v několika rovinách. Jde o modernizaci tratí či jejich výstavbu v nové stopě. V různé fázi přípravy jsou také vysokorychlostní železniční tratě. Nejdále jsou v procesu zpracování úseky Moravská brána mezi Přerovem a Ostravou a Jižní Morava mezi Brnem a Břeclaví.

Tereza Čapková