INZERCE

Elektromobily Tesla čerpají energii k jízdě. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Tesla zvažuje expanzi výrobního závodu u Berlína. Chce vyrábět až milion elektromobilů ročně

Tesla má v plánu zdvojnásobit výrobní kapacitu svého montážního závodu u Berlína na jeden milion elektromobilů ročně. Pokud se tak stane, posune se na pozici největší továrny na automobily v Evropě, která zastíní i hlavní závod Volkswagenu ve Wolfsburgu. Informaci přinesl deník The New York Times (NYT).

Od zahájení výroby v Grünheide u Berlína před 16 měsíci Tesla změnila poměry na německé automobilové scéně. V prvním pololetí letošního roku poprvé přeskočila Volkswagen v prodeji elektromobilů. Nyní jej může přerůst i jinak. Jak NYT připomněl, kapacita továrny Volkswagenu ve Wolfsburgu dosahuje 815 000 aut ročně.

Od března roku 2022 vyrábí německá továrna Tesly každý týden asi 5000 elektromobilů Model Y. Výrobní kapacita závodu je již dnes dvojnásobná – a nyní je ve hře zdvojnásobení této kapacity. Tesla podle NYT usiluje také o zdvojnásobení výroby bateriových článků, a to až na kapacitu 100 gigawatthodin ročně. Počet zaměstnanců stoupne na 22 500 oproti nynějším 10 tisícům.

Dirk Schulze, regionální šéf odborového svazu IG Metall, uvítal oznámení o dalších pracovních místech v ekonomicky slabém regionu na východě Německa. Vyzval však k lepším pracovním podmínkám pro ty, kteří jsou v práci. Vztahy mezi odborovými předáky a generálním ředitelem Tesly Elonem Muskem jsou dlouhodobě napjaté, upozornil NYT ve svém článku.

Tesla se setkala s odporem obyvatel již v době prvního návrhu takzvané gigafactory v roce 2019. Obyvatelé Braniborska mají obavy, že továrna zhorší situaci s podzemní vodou. Plány rozšíření proto zahrnují výstavbu zařízení na úpravu vody, což by Tesle umožnilo recyklovat vodu namísto vyššího využívání zdrojů.

Zájem o elektromobily rychle roste

Oznámení Tesly přišlo prakticky ve stejnou chvíli jako informace Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), že registrace nových elektromobilů v červnu meziročně vzrostly o 66 procent na 158 252 kusů. Elektřina tak nahradila naftu na pozici třetího nejoblíbenějšího pohonu. První jsou stále auta na benzin a druhé místo drží hybridní vozy.

Celkově se registrace nových automobilů v EU v první polovině roku 2023 zvýšily o 18 procent a dosáhly 5,4 milionu kusů. To naznačuje, že se evropský automobilový průmysl zotavuje z krize způsobené přerušením dodávek čipů a jiných komponentů. Celkový objem prodeje však zůstal o 21 procent nižší než v roce 2019.

Analytici S&P Global Mobility předpokládají, že podíl bateriových elektrických vozidel, plug-in hybridů a elektromobilů s palivovými články na prodeji nových osobních a lehkých užitkových vozidel v Evropě vzroste z 19 procent v roce 2022 na 70 procent v roce 2030. Připomenout lze i fakt, že Evropská unie loni fakticky zakázala prodej nových benzinových a naftových vozů s platností od roku 2035.

(red)