Automobilový start-up Tesla v březnu představí nový Model 3. Stojí však před úkolem: zvýšit svou výrobu, aby mohla lépe konkurovat vozům se spalovacím motorem.
Výrobce elektromobilů Tesla se chystá v příštím měsíci představit nový Model 3. Podle informací, které přinesly Businessinsider a agentura Bloomberg má jít o model s karoserií sedan a má být dostupný za 35 tisíc dolarů.
Podle hlavního technologa Tesly J. B. Straubela bude Model 3 výchozí platformou pro celou rodinu vozů značky Tesla. To mimo jiné znamená, že Tesla do ní může lehce přidat kompaktní crossover, nebo jakýkoli jiný typ od sportovních vozů až po pick-up.
Takto to aspoň většina automobilek dělá. S výjimkou velmi netradičních značek, které vyrábějí drahé a velmi výkonné vozy, se výrobci automobilů snaží využít společnou platformu. Smyslem je realizovat co nejmasovější výrobu a tím snížit jednotkové výrobní náklady.
Vlastně až doposud neměla Tesla žádnou takovou platformu. Její původní Roadster byl odvozen z Lotusu, a teprve až Model S a Model X SUV směřují k nějaké formě sdílené platformy pro další modely. Model 3 má Teslu posunout směrem ke konvenčním automobilkám nikoli ve smyslu využití spalovacího motoru, ale co do výrobní kapacity. Jejím cílem je vyrábět 500 tisíc aut ročně do roku 2020.
Přitom Tesla měla vždy strategii vyrábět širokou paletu modelů. Alespoň takový budila dojem, když představila svůj „3-vozový“ plán v čele s modely Model S a Model X. Samozřejmě nebyl zcela jasné, zda je Tesla schopna tuto strategii naplnit. Vážné komplikace na cestě k ní se objevily v roce 2008, kdy byla Tesla zachráněna před bankrotem za pět minut dvanáct. Model S a Model X přišly na trh s velkým zpožděním a Tesla jich v loňském roce prodala jen něco málo přes 50 tisíc. Přesto se její akcie obchodují za cenu na hony vzdálenou od ceny upisovací z roku 2010. Ta tehdy činila 17 dolarů za akcii, zatímco dnes se obchoduje nad 180 dolary, přičemž maximum v posledním roce bylo ještě o 100 dolarů výše.
Model 3 je tedy zcela přirozeným vyústěním teslovské strategie, vedoucí k rozšíření portfolia jejích modelů. Nejde však jen o nový model elektromobilu. Tesla, aby dokázala lépe obstát v konkurenci vozů se spalovacími motory, musí razantně zvýšit svou výrobu. Jedině tak dokáže realizovat úspory z rozsahu, což bývá v této branži prakticky rozhodujícím faktorem.
Zvětšit se z 50tisícového výrobce v 500tisícového bude značně nákladné a velmi obtížné. Tesla však nemá na výběr, pokud má dosáhnout cíle, který jí vytyčil její šéf Elon Musk: uspíšit konec fosilní éry. K dosažení tohoto ambiciózního cíle se bude automobilka muset nejen opřít o sdílenou platformu pro výrobu dalších modelů, ale také udělat něco s přílišnou vágností elektromobilů. Její Model X sice vypadá „cool“ se svými dveřmi, které připomínají křídla sokola a masivním čelním sklem, ale pod tím vším se vlastně skrývá jen aerodynamický kvádr na čtyřech kolech s jedním či dvěma motory a obrovskou baterií.
Platforma, vycházející z Modelu 3 by měla být snazší na výrobu než u S nebo X, a tak je to správně. Model 3 má být vůz, který změní image Tesly z výrobce jednotlivých kusů luxusních vozů v automobilku, která bude cílit na podobný segment zákazníků jako Henry Ford před 100 lety, když na svět přivedl Model T.
Proč tedy Tesla jednoduše namísto 50 tisíc vozů nevyrobí 100 tisíc a neprodává je elitním klientům? Protože nechce za žádnou cenu mít nálepku výrobce luxusních vozů. Jejím vzorem jsou značky jako Ford, General Motors, Toyota, Fiat či Volkswagen: mnoho dostupných vozů, poháněných elektřinou.
Vzhledem k tomu, že Tesla je stále poměrně malá a nepříliš efektivní jako velké globální automobilky, může se zdát, že si neví rady, co má dělat, aby svého vysněného cíle dosáhla. Tesla se však v současné době nachází v kritické fázi svého rozvoje. Automobilka má mnoho kritiků, kteří tvrdí, Musk nikdy svůj plán nenaplní, a mohou mít pravdu. Model 3, který bude představen přibližně za měsíc, však napoví víc.
-usi-