Upozornění na blížící se termín technické kontroly, informace o povinném ručení nebo například evidence počtu skutečných vlastníků automobilu, Portál dopravy umožňuje nové funkce. Nově mají do portálu přístup také firmy. „Naším cílem je funkce portálu neustále rozšiřovat tak, abychom postupně odbourali návštěvy úřadu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Informace o technických kontrolách získají po nastavení v systému řidiči formou textové zprávy nebo e-mailu. Novinkou je podle ministerstva dopravy například i to, že mohou zástupci firem při prodeji vozidla podat přes Portál dopravy žádost o změnu vlastníka a provozovatele vozidla digitálně. Odpadne tak návštěva úřadu. Zákonní zástupci právnických osob také přes portál získají informace o všech vozidlech firmy, těch současných i minulých. Přístup firem do portálu umožnilo propojení s Registrem zastupování.

Právě propojení s registrem má také zajistit větší flexibilitu firem při správě jejich vozového parku. Brzy má být možné zakládání a správa plných mocí tak, aby například statutární zástupce firmy mohl zaměstnanci, anebo komukoli jinému, udělit plnou moc k vyřizování záležitostí kolem vozového parku nebo jednotlivého vozidla. V příštím roce pak resort dopravy plánuje funkce portálu podle Kupky rozšířit o možnost podniků kontrolovat u svých řidičů stav bodového konta či jejich certifikace.

„Snadnější a rychlejší vyřizování záležitostí spojených s dopravou a získání přehledu o informacích z dopravních registrů nyní vedle občanů bude zpřístupněno také firmám, které doposud zůstávaly v tomto ohledu napříč státní správou tak trochu stranou pozornosti,“  uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Podle ministerstva dopravy dosud platilo, že firmy žádné informace z registrů neměly a musely vše zjišťovat přes návštěvu úřadu. Výpis o svých vozidlech si tam musely vyžádat a zaplatit.

Mohlo by vás zajímat

Náměstek pro řízení Sekce dopravní Ladislav Němec upozornil, že nově je také možné sledovat přes Portál dopravy notifikace o průběhu žádosti při prodeji vozidla. Obdobné služby jako v případě vozidel nabídne podle ministerstva dopravy portál firmám a občanům i při správě oprávnění z oblasti plavby nebo letectví.

Uživatelé mohou podávat žádosti o průkaz vůdce plavidla, nahlížet na údaje o plavidlech a průkazech vůdců plavidel, a přihlašovat se na zkoušky. V oblasti letectví je možné registrovat provozovatele a piloty dronů, nahlížet do leteckého rejstříku a rezervovat termíny zkoušek.

Řidičské průkazy se budou rozesílat poštou

Do konce letošního roku budou podle resortu dopravy do portálu doplněné informace o dálniční známce. Ministerstvo dopravy plánuje i další rozšíření o funkce žádosti o kartu řidiče do digitálního tachografu a žádosti o výměnu řidičského průkazu s vyznačenou profesní způsobilostí. Ministerstvo dopravy má zároveň v plánu portál rozšířit o elektronickou úhradu správních poplatků a chystá také doručování řidičských průkazů. Podle ministra Kupky bude se budou rozesílat poštou nebo do samoobslužných výdejních boxů.

V současnosti je možné přes Portál dopravy řešit například žádosti o převod vlastníka vozidla nebo o vydání doplňkové registrační značky. Žádat je možné o výměnu řidičského průkazu, zjišťovat jeho platnost, informace o vlastněných nebo provozovaných vozidlech nebo zjistit stav bodového konta. Od začátku roku je také možné požádat o zasílání informací o změnách na svém řidičském bodovém kontě přes SMS zprávu nebo e-mail.

V uplynulých dvou letech se na Portál dopravy přihlásilo podle ministerstva dopravy více než 1,5 milionu uživatelů, kteří využili přes 700 tisíc zobrazení údajů z Registru řidičů nebo podali více než 210 tisíc žádostí o řidičský průkaz.