Správa železnic pokračuje ve výběru dodavatele projektu, výstavby i údržby jednotného evropského zabezpečovacího systému (ETCS) pro železniční koridor od Kralup nad Vltavou k hranici s Německem za 12,3 miliardy korun. Přesné termíny i rozhodnutí o výběru dodavatele není možné v tuto chvíli podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy stanovit. Tendr je ve fázi posouzení kvalifikace účastníků. Následovat má vyzvání k podání předběžných nabídek. Výběrového řízení se účastní tři zájemci.
Do průběhu tendru zasáhlo podání návrhu proti průběhu zadávacího řízení na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) od jednoho z uchazečů, společnosti AŽD Praha. Výběrové řízení Správa železnic uveřejnila 21. března 2023, společnost AŽD Praha podala výhrady proti zadávací dokumentaci tendru 24. července téhož roku. Na začátku května letošního roku pak antimonopolní úřad oznámil své finální rozhodnutí, kde dal za pravdu zadavateli.
Gaveda odmítl, že by kvůli šetření antimonopolního úřadu došlo u projektu ke zpoždění. „Správní řízení vedené ÚOHS na návrh jednoho z dodavatelů dalšímu postupu v zadávacím řízení nebránilo. Jeho skončení je tedy sice pozitivní, jelikož pravomocně potvrzuje správnost postupu Správy železnic, ale na časový harmonogram dalších kroků přípravy stavby nemá zásadní vliv,“ poznamenal mluvčí s tím, že jednací řízení s uveřejněním, ve kterém zadávání veřejné zakázky probíhá, je ale obecně jedním z časově náročnějších druhů zadávacích řízení.
Tomu se podle mluvčího přizpůsobuje na úseku Kralupy nad Vltavou – státní hranice SRN i pozdější spuštění výhradního provozu pod dohledem ETCS . Ke spuštění provozu evropského zabezpečovače na vybraných úsecích I. a II. koridoru a spojovací větvi Přerov – Česká Třebová by mělo dojít 1. ledna příštího roku.
Mohlo by vás zajímat
O rozdělení do více etap hovoří také mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. „V případě termínu výhradního provozu ETCS na úseku Kralupy – Děčín aktuálně počítáme s rokem 2029,“ informoval.
Aktuálně Správa železnic pokračuje se zátěžovými testy ETCS. Poslední zkouška se konala v úseku Adamov – Česká Třebová. V plánu jsou ještě další tři. Výhradní provoz probíhá na trati mezi Olomoucí a Uničovem. Ve smíšeném provozu pak lze pod ETCS podle Správy železnic v současné době jezdit například na koridorech mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné, Břeclaví a Českou Třebovou, mezi Chebem a Berounem, Prahou a Poříčany či na úseku Praha – Votice.
Zavádění ETCS podle Správy železnic počítá s postupnou instalací traťové části jednotného evropského vlakového zabezpečovacího zařízení na 4800 kilometrů železničních tratí do roku 2030, a to včetně zmiňovaného zavedení výhradního provozu na vybraných tratích od roku 2025. Na celé železniční síti by měl fungovat systém do roku 2040.
V současné době je ETCS podle Gavendy vybaveno téměř 1200 kilometrů tratí, zhruba na čtyřech stovkách kilometrů výstavba probíhá a dalších více než 3300 kilometrů tratí je v přípravě. Letos je například v plánu instalace mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. „Za uplynulý rok jsme do instalace jednotného evropského zabezpečovače na tratích Správy železnic investovali přibližně 2,4 miliardy korun,“ upřesnil Gaveda.
Tereza Čapková