Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) uspěl, předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna vyhověl jeho rozkladu ohledně druhého úseku metra D. Rozhodnutí ÚOHS, které rušilo zadávací řízení na úsek metra z Olbrachtovy na Nové Dvory, zrušil. Uřad o tom informoval v tiskové zprávě. Věc se teď vrací k novému projednání do prvního stupně, ÚOHS musí zadávací řízení posoudit znovu a zohlednit právní názor svého předsedy. Zadávací řízení u antimonopolního úřadu napadla společnost Metrostav DIZ.
ÚOHS letos v červenci rozhodl, že DPP stanovil v zadávacím řízení diskriminační podmínky a řízení proto zrušil. Dopravní podnik podal rozklad k předsedovi úřadu, který nyní jeho námitky vyslyšel. Předseda Úřadu se neztotožnil se závěry prvostupňového rozhodnutí, podle kterého zadavatel stanovil diskriminační zadávací podmínku vytvářející bezdůvodnou překážku hospodářské soutěže, když požadoval předložení alespoň dvou významných dodávek výtahů na dopravní stavbě o dopravní výšce nejméně 28 metrů, u každé ve finančním objemu ve výši minimálně pět milionů korun bez DPH.
Předseda Mlsna uvedl, že překážka vytvořená namítanou technickou kvalifikací se sice může jevit jako bezdůvodná, nicméně v rámci dané veřejné zakázky není prokázáno, že se jedná o reálnou překážku hospodářské soutěže, a to ani u navrhovatele. „Požadované reference týkající se dodávek výtahů jsou na trhu dostupné, a to minimálně od jednoho poddodavatele. Nelze tedy konstatovat, že by byl přístup k nim reálně omezen, čímž absentuje prvek faktického narušení hospodářské soutěže ve vztahu k podmínce technické kvalifikace stanovené zadavatelem v tomto zadávacím řízení,” sdělil.
Úřad bude muset znova rozhodnout
Úřad tak bude muset teď opakovaně o věci rozhodnout v prvním stupni, přičemž se musí řídit právním názorem obsaženým v rozhodnutí předsedy Úřadu. Předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski rozhodnutí uvítal, nicméně rozhodující podle něho bude, až bude rozhodnutí pravomocné.
Aktuálně se staví kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, který je nejsložitější vzhledem ke stavbě přestupního uzlu na trase C. Dopravní podnik počítal s tím, že letos v říjnu plynule naváže stavbou dalšího úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory. A dosud předpokládal, že na konci roku 2029 uvede do provozu první čtyřkilometrovou část stavby, na které bude včetně Pankráce pět stanic – mezi Olbrachtovou a Novými Dvory ještě Nádraží Krč a Nemocnice Krč.
Odevzdání nabídek pro druhý úsek stavby bylo loni počátkem prosince. Dopravní podnik chtěl vítěze vyhlásit nejpozději v březnu, až všechny nabídky zkontroluje. Nakonec však koncem loňského roku antimonopolní úřad zakázku pozastavil a zakázal dopravnímu podniku uzavřít smlouvu s případným vítězem. To bude možné až ve chvíli, kdy ÚOHS v opakovaném řízení návrh Metrostavu DIZ zamítne.
(mig)