Na trati mezi Zliví a Dívčicemi na Českobudějovicku se ve čtvrtek krátce před půl sedmou ráno srazil rychlík s osobním vlakem. Zranění utrpěly až čtyři desítky lidí, někteří z nich těžké, a aktivován byl traumaplán. Provoz na trase stojí. Neštěstí se, doufejme, obejde bez ztrát lidských životů.
Tato událost se přidává k dlouhému seznamu železničních tragédií. Historie tuzemských drah je poznamenána desítkami katastrof, které si vyžádaly stovky obětí. Přinášíme chronologický přehled největších nehod od roku 1953 do současnosti. Většinou je zapříčinilo selhání lidského faktoru.
50. a 60. léta: Nejtěžší ztráty a opilý fíra
Nejstarší tragická událost s největším počtem obětí v tomto přehledu se stala na Štědrý den, 24. prosince 1953, u Šakvic. Rychlík R4 z Prahy do Bratislavy najel v 1:06 hodin v rychlosti 86 km/h do stojícího osobního dělnického vlaku. Ten stál před vjezdovým návěstidlem „Stůj“ a dával přednost protijedoucímu spoji. Tragédii nepřežilo 103 cestujících a 102 jich bylo zraněno. Hlavní příčinou bylo selhání posádky: strojvedoucí a topič rychlíku od Brna byli opilí a na chvíli usnuli. V úseku Vranovice, Pouzdřany a Popice jel vlak bez kontroly rychlostí téměř 90 km/h.
7. srpna 1956 si srážka rychlíku z Bohumína do Prahy se stojícím nákladním vlakem u Přerova vyžádala sedm lidských životů a 56 zraněných.
O necelý rok později, 27. dubna 1957, zahynulo deset lidí a šest se zranilo při srážce osobního motorového vlaku s nákladním vagónem mezi Brumovem a Bylnicí. Motorový vůz s 20 lidmi se tehdy čelně srazil s nákladním vozem.
Mohlo by vás zajímat
Dosud největší železniční neštěstí v historii českých zemí se odehrálo 14. listopadu 1960 u obce Stéblová na Pardubicku. Čelní srážku osobního vlaku s plně obsazeným motorovým vlakem zapříčinila chyba na dráze. Bilance byla otřesná: 118 obětí a zhruba sto zraněných. Kromě obětí srážky mnoho lidí uhořelo, protože žhavé uhlí z parní lokomotivy zapálilo naftu, která unikala z motorového vlaku.

27. srpna 1961 zemřelo 19 lidí a 17 se zranilo při srážce osobního vlaku s nákladními vagóny, které ujely u Vrbna pod Pradědem.
70. a 90. léta: Osobáky i rychlíky v troskách
23. února 1970 se nedaleko Valašského Meziříčí srazil osobní vlak s lokomotivou. Neštěstí si vyžádalo 11 mrtvých a 15 zraněných.
Pouhých deset měsíců poté, 11. prosince 1970, si srážka expresu Panonia s vykolejenými vagóny u stanice Řikonín u Tišnova vyžádala 31 životů a 18 zraněných (jedna žena zemřela v nemocnici). Plně rozjetý expres se po nárazu roztrhl a dva jeho vagony se zřítily z několik desítek metrů vysokého viaduktu na zem.
9. listopadu 1989 došlo u stanice Nové Kopisty na Litoměřicku ke srážce rychlíku a stojícího osobního vlaku na trati Bohušovice – Lovosice. Nehoda si vyžádala šest mrtvých a 50 zraněných.
25. srpna 1990 se u obce Spálov na Semilsku srazil osobní vlak s protijedoucí manipulační soupravou. Střet u mostu přes Kamenici nepřežilo 14 lidí, dalších 32 lidí se zranilo.
Nehoda u obce Krouna na Chrudimsku (24. června 1995) patřila k nejtragičtějším 90. let. Srážka osobního vlaku s nákladním spojem zahubila 19 lidí a čtyři těžce zranila. Za nehodu mohla nepozornost železničářů, kvůli které se na lokální trati samovolně rozjelo několik nákladních vagonů.
Nové tisíciletí: Chyby a srážky i přes dokonalejší techniku
22. července 2004 se srazily dva osobní motorové vlaky u Blanice na Strakonicku. Na místě zemřel jeden muž a druhá z cestujících podlehla v nemocnici, tedy dva mrtví. Strojvůdce dostal následně čtyři roky odnětí svobody, protože neuposlechl písemný rozkaz k vyčkání na protijedoucí vlak a na jednokolejné trati se s vlakem čelně srazil. Srážka si vyžádala také 17 těžkých a 18 lehkých zranění.
Nehoda ve Studénce se udála 8. srpna 2008 o půl 11 dopoledne. Stála životy osmi lidí a 64 zraněných. Rychlík EuroCity Comenius narazil do spadlé ocelové mostní konstrukce na trati u Studénky.
7. července 2020 se srazil osobní vlak z Karlových Varů do německého Johanngeorgenstadtu s protijedoucím osobním vlakem. Obě kabiny srážka zničila. Dva lidé zemřeli a 29 se zranilo.
4. srpna 2021 zemřeli na místě tři lidé při srážce osobních vlaků u obce Milavče na Domažlicku. Oběťmi byli dva čeští strojvůdci (jeden řídil německý rychlík) a jedna cestující v regionálním vlaku. Téměř 70 lidí utrpělo zranění, z toho pět těžká.
Dosud poslední tragická událost se stala 5. června 2024 v Pardubicích. Před středeční půlnocí se u nové zastávky v centru města čelně srazil noční rychlík s nákladním vlakem. Nehoda si vyžádala čtyři mrtvé a 27 zraněných. Za srážku mohl rychlík, který projel návěstidlo na signál „Stůj“.

