Celkem bylo loni v rámci dopravy zaměstnáno v Evropské unii 10,8 milionu lidí. Ve srovnání s rokem 2019 se tento počet snížil o šest procent na 11,6 milionu. Největší pokles byl zaznamenán u průvodčích a průvodců, což odráží situaci související s padnemií covid-19. Jen patnáct procent z celkového počtu zaměstnanců v dopravě tvořily ženy. Podíl zaměstnanců do 35 let věku představoval 29 procent. Vyplývá to z údajů Eurostatu.
Největší podíl zaměstnanců v dopravních povolání loni připadlo na řidiče těžkých nákladních aut a autobusů – 35 procent. Pracovníci v dopravě a skladování představovali 22 procent a řidiči osobních aut, dodávek a motocyklů 19 procent.
Méně průvodčích
Patří sem však i poslové a doručovatelé balíků či nosiči zavazadel, kterých bylo 12 procent. Eurostat do statistik zahrnuje také nosiče odpadků (5 procent).
Tři procenta tvořili vlakoví strojvedoucí a další tři procenta průvodčí a průvodci. Právě u této skupiny zaměstnanců došlo meziročně k největšímu poklesu zaměstnanosti, a to o 16 procent oproti předchozímu roku. Další významný pokles byl zaznamenán u dopravních a skladovacích dělníků (11 procent).
Drtivou většinu (85 procent) pracovníků v dopravě tvořili muži. Více než třetině lidí zaměstnaných v dopravních povoláních bylo padesát let nebo více (37 procent). Skupina mezi 35 až 49 lety tvořila 36 procent. Jen 29 procent představovali zaměstanci do 35 let věku.
Jak přilákat více žen
Že je v dopravních službách zaměstnáno poměrně málo žen, zřejmě nikoho nepřekvapí. U některých konkrétních profesí však existuje snaha o zvýšení jejich podílu.
Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) proto nedávno přijalo dohodu „Women in Rail“. Vyjádřilo tak plné odhodlání členů společenství více podporovat politiku rovnosti žen a mužů a rozmanitosti. Jedná o první autonomní dohodu na evropské úrovni o rovnosti žen a mužů.
Mohlo by vás zajímat
Dohoda se dotýká různých oblastí a aspektů podpory žen v tomto odvětví od náborového procesu, udržení a povyšování zaměstnankyň až po umožnění přístupu na úrovně řízení. Evropská federace pracovníků v dopravě (ETF), která zastupuje železniční pracovníky, bude o přijetí textu hlasovat na konci října.
Vede Rumunsko
V roce 2020 připadalo v Evropské unii v průměru 29 dopravních pracovníků na tisíc lidí v Evropské unii. Toto číslo se však v jednotlivých regionech lišilo. Obecně nejvíce lidí v dopravě pracovalo v jihovýchodních částech unie. První místo obsadila jižní Muntenia v Rumunsku s 65 pracovníky na tisíc osob.
Hned potom následovaly tři bulharské regiony: severo-západní (58 pracovníků), severo-střední (54 pracovníků), jiho-střední (51 pracovníků) a také střední a západní region v Litvě (51 pracovníků).
Naproti tomu Valonský Brabant v Belgii zaznamenal nejnižší podíl přepravních pracovníků na tisíc lidí (15 pracovníků), těsně za ním následoval region Jižní Egejské moře v Řecku (16 pracovníků), Burgenland v Rakousku a Melilla ve Španělsku (oba 18 pracovníků) a také region Kalábrie v Itálii (19 pracovníků).
V České republice pracovalo nejvíce lidí v dopravě v severo-západní části (37,6 procent) a ve Středních Čechách (35,4 procent). Naopak nejméně (27,1 pracovníka) pracovalo v jihovýchodní části republiky.
Lucie Přinesdomová