Ministerstvo dopravy nechá zanalyzovat současnou praxi měření emisí a technických kontrol vozidel. Reaguje tak na informace v médiích i na sociálních sítích, které dosavadní praxi technických kontrol (STK) a měření emisí (SME) zpochybňují. „Chceme identifikovat rizikové body české právní úpravy a navrhnout omezení případného korupčního jednání a tím transparentně ukázat, jak současný systém v České republice funguje a kde je možné ho zlepšit,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Ministerstvo plánuje kvůli analýze v rámci předběžných tržních konzultací oslovit odborné poradce. Výsledný dokument má být podle úřadu zaměřený na zanalyzování „úspěšnosti“ kontrol. Jde o počty kontrolovaných vozidel za jednotku času, průchodnost technických kontrol či procento vozidel, které pro nedostatky technického stavu technické kontroly nevyhoví.
„Dále budou důkladně vyhodnoceny dosavadní sankce pro provozovatele STK, SME a kontrolní techniky STK a využívání zákonných institutů pro případné omezení možností podvodů s výsledky technických prohlídek. Součástí bude i navržení opatření na zlepšení právní úpravy STK včetně SME v České republice,“ informoval mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Ministerstvo podle mluvčího průběžně sleduje trendy v měření emisí, a na základě toho pak upravuje postupy a požadavky na přístroje, tak aby co možná nejvíce odpovídaly současnému stupni technického pokroku v této oblasti. Příkladem je podle něj i požadavek na nové měřicí přístroje, kterými se musely STK vybavit nejpozději od 1. března 2022.
S tím souvisela nová metodika měření emisí, jejich vyhodnocování a zasílání výsledků na krajské úřady k provádění kontrol konkrétních STK. Na krajské úřady a obce s rozšířenou působností míří z ministerstva také oznámení o podezření z přestupku kontrolních techniků nebo STK a SME k dalšímu šetření.
V současnosti mohou dostat technici sankci do 50 tisíc korun, pokud je ale chybné provedení technické kontroly prokázáno v souvislosti se získáním majetkového nebo jiného prospěchu technika, pak může pokuta dosáhnout až výše 500 tisíc korun. „V případě právnické osoby lze podle druhu deliktu uložit sankci do 50 tisíc korun, 500 tisíc korun, nebo pěti milionů korun,“ uvedlo ministerstvo.
Ke kontrole emisí u vozidla pak může podle úřadu dojít i při samotném provozu, Centrum služeb pro silniční dopravu ve spolupráci s policií provádí namátkové kontroly za využití speciálních mobilních měřících stanic. Od roku 2025 bude kontrola v samostatné kompetenci Inspekce silniční dopravy, kdy nebude asistence policie potřeba.
(teč)