Každoroční technické kontroly u osobních automobilů a dodávek, které jsou starší než deset let, ale i roční prověrky emisí, u českých zákonodárců narazily. Změny zavádí trojice evropských směrnic. Ohradil se proti nim ve čtvrtek sněmovní hospodářský výbor.

Návrhy mají vést podle Evropské komise mimo jiné k větší bezpečnosti silničního provozu. Náměstek ministra dopravy Ladislav Němec ale před poslanci uvedl, že zkrácené lhůty u kontrol vnímá resort jako významně zatěžující a chybí mimo jiné podle něj dostatečná data, která by obhajovala zavedení častějších kontrol. Zbytečné jsou podle ministerstva kontroly emisí u nových vozidel. „Nepovažujeme za přínosné, aby měření emisí probíhala,“ dodal.

Další administrativní zátěž

Úřad má také pochybnosti o funkčnosti a kvalitě navrhovaného dálkového měření emisí a hluku přímo v provozu. Jako problematické označil Němec také to, že by členské státy měly prověřit během kontrol emisí ročně až 30 procent vozového parku dané země. „Zároveň se zavádí nové zkoušky měření emisí u vozidel,“ doplnil Němec. Novinkou jsou také povinné kontroly upevnění nákladu na vozidlech.

Jednání sněmovního hospodářského výboru. Foto: Tereza Čapková
Jednání sněmovního hospodářského výboru. Foto: Tereza Čapková

„Za administrativní zátěž považujeme i zaznamenávání ujetých kilometrů kromě STK i jakýmkoliv autoservisem,“ uvedl Němec. „Problém vnímáme z hlediska odpovědnosti sbíraných dat právě od autoservisů,“ dodal.

Vzácná politická shoda

Místopředseda sněmovního hospodářského výboru a poslanec Martin Kolovratník (ANO), který byl zpravodajem materiálu, k novinkám uvedl, že s nimi nesouhlasí jak koalice, tak opozice. Na vládu tak po hlasování hospodářského výboru zamíří návrh, aby k nim přijala nesouhlasné stanovisko. Ovšem s jednou výjimkou – a tou je digitalizace dokladů.

K tomu Němec poslancům řekl, že elektronizaci dokladů resort dopravy považuje za pozitivní. Směrnice podle něj přináší novou formu osvědčení o registraci vozidla. Nově by bylo vydané v elektronické podobě.  

S kritikou přišly i další státy

Vůči dalším bodům, jako jsou častější technické kontroly, jsou podle Němce kritické také další evropské státy, zejména Francie, Slovensko nebo Itálie. Proti automatizovanému měření emisí se postavilo sedm států.

Podle ministerstva dopravy nesmí mít případná revize legislativy negativní dopad na občany a zvyšovat administrativní zátěž. „Naopak je možné vyzdvihnout, že se snaží o řešení dlouhodobého problému, kterým je manipulace s počitadly ujetých kilometrů,“ doplnila mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl.

Mohlo by vás zajímat

Na snímku ministr dopravy Martin Kupka. Foto: Radek Čepelák
Na snímku ministr dopravy Martin Kupka. Foto: Radek Čepelák

Byrokratický bič

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ke změnám směrnic, a tedy i častějším STK, už dříve uvedl, že jde o další byrokratický bič na řidiče a Česká republika se tomu bude aktivně bránit. Výhrady zněly i ze strany českých europoslanců.

„Tohle se Komisi fakt nepovedlo,“ okomentoval dřív pro Ekonomický deník návrh častější kontroly STK europoslanec Ondřej Krutílek (ODS). Členské státy mají podle něj dost nástrojů, jak starší automobily a jejich technický stav kontrolovat.

Jasno má i senátor Ondřej Lochman (STAN): „Posílat každého, kdo vlastní vozidlo starší než 10 let na STK, bych považoval za buzeraci řidičů.“