Ministerstvo vnitra navrhuje komplexní změnu systému nakládání se zbraněmi a střelivem v civilním sektoru. Nový legislativní balíček zasáhne do celkem čtyřiadvaceti souvisejících zákonů. Výsledkem má být zcela nový koncepční model, který má mimo jiné zásadně snížit míru byrokracie, a to jak v soukromém, tak i ve veřejné sektoru. Ruku v ruce s tím má přijít rozsáhlá elektronizace úředních procesů, které jsou se zbraněmi spojené, ale také odstranění duplicit a celkové zpřehlednění celého systému. Vyplývá to ze znění návrhu a z důvodové zprávy, kterou resort vedený šéfem STAN Vítem Rakušanem poslal začátkem září do připomínkového řízení.
Přepsání necelé třicítky předpisů je podle přiložených dokumentů nezbytné s ohledem na nedávno přijaté zákony o zbraních a munici, jinak by totiž schválené změny nebyly funkční.
Vnitro v důvodové zprávě popisuje, že v některých právních normách dojde „jen” k formulačním úpravám tak, aby se sladila terminologie s nově definovanými pojmy, v dalších zákonech budou ale změny daleko hlubší.
Legislativa si konečně „vzpomene” i na munici
„Vzhledem k tomu, že nový zákon o zbraních a střelivu zavádí novou kategorizaci zbraní a zavádí novou ohlašovací povinnost u některých zbraní, které doposud registraci ani ohlášení nepodléhaly, je třeba této nové skutečnosti přizpůsobit i další právní předpisy, které se opíraly o doposud platnou kategorizaci zbraní,” vysvětluje nutnost některých změn ministerstvo vnitra v důvodové zprávě.
Bez nich by podle resortu docházelo nejen k interpretačním problémům, ale „mohlo by docházet i ke kriminalizaci držitelů doposud legálně držených zbraní podle trestního zákoníku užívajícího již překonanou a ve své podstatě zavádějící terminologii”.
Balíček také mimo jiné zajišťuje, že se legislativa bude plně vztahovat nejen na samotné zbraně, ale i na munici do nich.
„V řadě právních předpisů absentuje výslovná zmínka o tom, že se to konkrétní ustanovení použije i pro nakládání s municí,” argumentuje “Rakušanův” resort s tím, že stávající stav vychází z dnes už zastaralé právní úpravy z roku 2002. Její novela z roku 2016 ale munici z definice zbraní vyjmula.
„Absence pojmu munice v řadě právních předpisů se v současnosti překonává výkladem,” poznamenává k tomu vnitro.
A zatímco stávající legislativa munici přehlíží, obsahuje naopak množství termínů, které už aktuální nejsou nebo v brzké době nebudou.
„V trestním zákoníku v definici skutkové podstaty trestného činu nedovoleného ozbrojování i dalších skutkových podstatách se používají do budoucna již neaktuální pojmy, jako je zakázaný doplněk zbraně,” uvádí ministerstvo vnitra jeden z příkladů.
Jedna z oblastí, kterou soubor změn napravuje, je podle úřadu také nevyváženost trestní legislativy: „Jak vyplynulo z Analýzy legislativního řešení dopadů revidované směrnice, nejsou zcela rovné podmínky trestnosti protiprávního zahraničního obchodu v případě vojenských zbraní na jedné straně a civilních zbraní na druhé straně.”
Tasery a dlouhé zbraně do rukou strážníků
Praktické dopady mají mít navrhované změny také na myslivce, ale zejména na městské a obecní strážníky. Těm totiž návrh nově výslovně umožní využívání taseru coby „nesmrtícího” donucovacího prostředku.
„Aktuálně sice obecní policie mohou používat tasery jako střelné zbraně kategorie C-I podle zákona o zbraních, nicméně jejich výslovné zařazení mezi donucovací prostředky zásadním způsobem přispěje k lepší srozumitelnosti zákona. Rovněž se zásadně zvýší právní jistota strážníků obecních policií i adresátů zákona o obecní policii,” vysvětluje to ministerstvo vnitra.
Odklon od klasických střelných zbraní právě směrem k taserům vysvětluje úřad možnými fatálními následky případné střelby.
„Z tohoto důvodu je tedy třeba klást velký důraz na co možná největší míru eliminace vzniku nenávratných škod na životě, zdraví (případně i majetku) při použití donucovacích prostředků strážníkem,” podotýká vnitro s tím, že obecní policie musí při své práci nadále dodržovat zásadu přiměřenosti využívaných nástrojů.
„S ohledem na výše uvedené se taser a případné další neletální prostředky jeví jako ideální a přiměřené nástroje obecní policie, sloužící k prosazování práva a ochraně oprávněných zájmů všech adresátů (nejenom) zákona o obecní policii,” doplňuje silový resort.
Ten také uvolňuje strážníkům ruce v tom, co je možné z jejich pohledu považovat za služební zbraň: „Vzhledem k širokému okruhu činností, které strážníci obecní policie vykonávají při plnění úkolů svěřených obecní policii, a na základě poznatků získaných rozborem případů použití služební zbraně považuje navrhovatel za důvodné, aby se nově pojem služební zbraň vztahoval nejen na krátkou, ale také na dlouhou palnou zbraň.” Použití dlouhé zbraně se pro dosažení sledovaného účelu jeví podle ministerstva v některých případech jako efektivnější.
V tradičních médiích už žádná reklama na pistole
Novinkou v civilní oblasti má být také odpuštěná platba za registraci zbraně.
„Správní poplatek za podání žádosti o registraci zbraně se ruší bez náhrady. Je v bytostném zájmu státu, aby veškeré zbraně byly zaregistrovány, a proto by tato povinnost neměla být zpoplatňována,” uvádí k tomu ministerstvo.
To chce také přinést volnější pravidla pro byznys – podnikání související s nakládáním se zbraněmi, střelivem, municí a provoz střelnic už totiž napříště nemá být zařazeno mezi koncesované živnosti.
„Z hlediska živnostenského zákona bude pro podnikání v těchto oborech napříště plně postačovat živnostenské oprávnění pro živnost volnou,” konstatuje vnitro.
Nová pravidla má pak mít i oblast reklamy na střelné zbraně a střelivo.
„Zákon výslovně stanoví pouze ty způsoby šíření reklamy, které jsou zakázány, s tím, že ostatní způsoby šíření reklamy jsou dovoleny,” avizuje ministerstvo. Do budoucna by tak nemělo být možné šířit reklamu na střelné zbraně v televizním a rozhlasovém vysílání, ale ani v periodickém tisku. Výjimku mají mít pouze média věcně zaměřená přímo na problematiku střelných zbraní.
„Současně se navrhuje s ohledem na specifický předmět reklamy umožnit jen takový způsob jejího zpracování, který respektuje lidský život, zdraví a důstojnost a zásady bezpečného nakládání se zbraněmi a střelivem. Reklama by neměla být návodem nebo zdrojem inspirace pro riskantní způsob nakládání se zbraněmi a střelivem a přispívat tak, třebaže ne cíleně, k možnému ohrožení života nebo zdraví osob,” doplňuje vnitro
Kolik to bude stát? Nevíme, připouští vnitro
Navrhovaný legislativní balíček má jako celek podle představ ministerstva přinést citelné úspory prostředků ze státního rozpočtu, a to zejména s ohledem na omezení nutné související agendy a papírování ze strany státní policie. Vnitro nicméně v důvodové zprávě připouští, že víc peněz ve státní kase to v praxi znamenat nebude.
„Úspory budou však plně využity pro intenzifikaci kontrolní činnosti policie podle nového zákona o zbraních a střelivu a zákona o munici,” slibuje úřad.
Naopak nároky na veřejné rozpočty bude pak podle něj klást zejména zamýšlená restrukturalizace správních poplatků a také chystané propojení stávajícího informačního systému ELIS a centrálního registru zbraní. Kolik přesně to bude stát, ale ministerstvo v důvodové zprávě neuvádí: „Náklady ministerstva průmyslu a obchodu na provázání systému ELIS a centrálního registru zbraní nebylo možné v době přípravy návrhu vyčíslit, ani přesněji odhadnout.”
Nutné rozsáhlé úpravy „zbraňového” registru navíc podle ministerstva nevyhnutelně povede k navýšení počtu systemizovaných míst u policie, a tedy i k navýšení mzdových výdajů.
Zjednodušený systém „zbrojáků”
Novela zákona o zbraních a střelivu a nový předpis o munici schválila vláda v květnu. Podle nové úpravy má například místo fyzických zbrojních průkazů či licencí v budoucnu lidem stačit existující oprávnění k používání zbraní v centrálním registru zbraní. Zákon obsahuje i další novinky, jako je zavedení další kategorie zbraní či zjednodušení struktury zbrojních oprávnění.
Podle návrhu by také měla být zavedena nová „mezikategorie“ zbraní, u kterých sice bude vyžadováno ohlášení, podmínky pro jejich držení ale budou zjednodušeny. Do kategorie jsou zařazeny například jednoranové nebo dvouranné zbraně, které se nabíjejí jednotlivě, poplašné či signální zbraně nebo plynové zbraně s ráží vyšší než 6,35 mm.
Zákon také výrazně zjednodušuje strukturu dosavadních zbrojních průkazů a zbrojních licencí. Ponechány mají být dva druhy zbrojního oprávnění ze současných pěti skupin zbrojního průkazu a tři skupiny zbrojních licencí ze současných deseti.
Zbrojní průkaz mělo v České republice loni 314 039 lidí, což je o 5 049 více než v roce 2021. Počet nahlášených zbraní stoupl o 53 281 na 989 348. Zájem o zbraně v posledních letech roste. V roce 2020 vlastnilo zbrojní průkaz 307 372 obyvatel České republiky. Registrovaných zbraní bylo 900 087.
Tomáš Svoboda