Další regionální trať na pokraji zániku dostává novou šanci. Společnost AŽD se snaží udržet provoz na železniční trati mezi Zlonicemi a Straškovem. Ve spolupráci s Klubem Železničního muzea Zlonice na trať vypravila 12 nákladních vlaků se sbírkovými exponáty muzea.

Akce ze 17. srpna navázala na jarní jízdy pořádané muzeem. Podle firmy potvrdila, že i zdánlivě odepsané tratě mohou mít budoucnost. AŽD zároveň jízdu využila jako „mustr“ pro nový jízdní řád pro rok 2026.

Motoráček pod Řípem

Na základě akce zadala do jízdního řádu Správy železnic pro rok 2026 novinku v podobě turistického motorového vláčku na trase Louny – Zlonice – Straškov. Při významných událostech v regionu má jezdit ráno v devět hodin z Loun s přípojem na pravidelný vlak Českých drah ze Slaného a odpoledne se bude v půl třetí vracet ze Straškova s přípojem ve Zlonicích ve směru na Slaný.

Vlaky
Jízda vlaků mezi městysem Zlonice a Straškovem. Foto: AŽD

Spoj by měl fungovat například v sobotu 25. dubna 2026, kdy se koná pouť na úpatí hory Říp a zlonické muzeum zahajuje sezónu, nebo v sobotu 12. září 2026 v rámci oslav 28 let od přivítání prvních návštěvníků zlonického muzea.

„Projekt už ekonomicky podpořila obec Loucká, která stejně jako sousední Straškov-Vodochody letos schválila Plán dopravní obslužnosti pro roky 2025–2040, zahrnující i vlaky na lokální dráze Zlonice – Straškov. V případě, že projekt podpoří další obce, města nebo kraje, rozšíří se o další atraktivní termíny,“ uvedl předseda spolku Klubu Železničního muzea Zlonice Tomáš Čech.

Konzervace je konec

Podle generálního ředitele AŽD Zdeňka Chrdle by takzvaná konzervace trati ve skutečnosti znamenala její konec. Po letech nevyužívání se už bez velkých investic dráha zprovoznit nedá. Proto je podle něj vždy lepší hledat pro trať smysluplné využití ještě před jejím uzavřením. „Jsme rádi, že se to podařilo u další tratě určené ke konzervaci, a to právě u úseku Zlonice – Straškov, kde jsme našli řešení ve spolupráci s Železničním muzeem Zlonice a dalšími partnery,“ uvedl Chrdle.

Společnost AŽD už se stará o takzvanou Švestkovou dráhu (Čížkovice – Obrnice) a Kopidlnku (Kopidlno – Dolní Bousov). Tratě odkoupila, opravila a obnovila na nich každodenní nebo sezónní provoz.

Mohlo by vás zajímat

Za zachování regionálních tratí bojuje i Ústecký kraj, jak Ekonomický deník informoval. Usiluje o zachování dvojice železničních úseků mezi Kašticemi a Krásným Dvorem a Oldřichovem u Duchcova a Krupkou město. Místo konzervace tratí je má v plánu rozvíjet.