V současné podobě tento návrh významně zlepšuje situaci v oblasti šedé ekonomiky, říká analýza kanceláře Taylor Wessing. 

Bezpečnostní činnost doposud byla upravena pouze živnostenským zákonem, který umožňoval její výkon, například ostrahu majetku a osob či praxi soukromého detektiva, jako koncesované živnosti. Blíže ovšem tato činnost nebyla nijak regulována. Nová úprava tento stav napravuje v souladu s trendem v ostatních zemích EU jako Francie, Itálie či Nizozemí vydáním zvláštního samostatného zákona. Nový návrh rozlišuje celkem pět druhů soukromé bezpečnostní činnosti. Jedná se o ostrahu osob a majetku, služby soukromého detektiva, převoz věcí nadměrné hodnoty, technickou službu k ochraně osob a majetku a bezpečnostní poradenství.

Ochrana osob a majetku zahrnuje ochranu movitého i nemovitého majetku, osob a právních zájmů, zajišťování pořádku na veřejných akcích, dále provoz a obsluhu zabezpečovacího či dohledového systému či centra a převoz hotovosti, cenin a cenných předmětů do 5 milionů korun. Službami soukromého detektiva je dle tohoto návrhu míněno hledání věci nebo osoby, ale rovněž tak i opatřování věci nebo informace, která slouží k prokázání určité skutečnosti či získávání informací o určité osobě. Převoz – včetně ochrany přepravy – hotovosti, cenin a cenných předmětů se pak vztahuje pouze na věci, jejichž hodnota přesahuje 5 milionů korun (u hotovosti také její ukládání, počítání, ověřování, zpracování, výměna nebo směna). Technická služba k ochraně osob a majetku zahrnuje projektování, montáž, kontrolu, údržbu, revize nebo opravy bezpečnostních zařízení, ale i nouzové otevírání bytu či nebytového prostoru či věcí. Bezpečnostním poradenstvím je míněna především školicí a konzultační činnost v této oblasti, bez vlastního výkonu bezpečnostní činnosti.

Zákon rovněž upravuje dobu, na kterou lze licenci na výkon tohoto podnikání získat. Nově ji bude Ministerstvo vnitra udělovat nejvýše na 10 let. Ministerstvo bude rovněž oprávněno tuto licenci odejmout v případě, že provozovatel přestane splňovat podmínky nezbytné pro její získání, závažným způsobem poruší povinnosti vyplývající z právních předpisů, rozhodnutí ministerstva nebo orgánu dohledu, jakož i nedoručení dokladu o povinném pojištění. Provozováním tohoto podnikání bez licence či při uvedení nepravdivých nebo zkreslených údajů se fyzické i právnické osoby mohou vystavit postihu pokuty až 500 000 korun a zákazu činnosti na dobu dvou let.

Mohlo by vás zajímat

Nový zákon rovněž definuje tzv. výkon bezpečnostní činnosti pro vlastní potřebu. Tu mohou vykonávat pouze osoby, které nemají bezpečnostní služby jako předmět činnosti a jsou registrovány u ministerstva. Jedná se například o ostrahu vykonávanou zaměstnancem v objektu zaměstnavatele, nikoliv ale o osobu vykonávající funkci vrátného či recepčního.

Nový zákon v žádném případě nerozšíří oprávnění k zásahu do práv a svobod třetích osob. Limit bude i nadále stanoven jako u každé jiné osoby. Ke slovu tak opět přijdou instituty trestního, resp. správního práva – nutná obrana a krajní nouze. Pod nutnou obranou chápeme obranu, která přiměřenou formou odvrací přímo hrozící nebo trvající útok. Krajní nouzí je potom míněno přímo hrozící nebezpečí, avšak následek obrany nesmí být stejně závažný nebo závažnější než hrozba.

V současné podobě tento návrh významně zlepšuje situaci v oblasti šedé ekonomiky. Vykonavatelem dohledu nad dodržováním nového zákona bude Policie České republiky, což reflektuje převládající evropský trend.

-of-