Kopřivnická automobilka Tatra Trucks odhalila na veletrhu e-Salon 2025 v Praze svůj dosud nejpokročilejší model: Tatra Force e-Drive BEV 8×8. Jde o první plně bateriový nákladní elektromobil v historii značky, který je určen pro smíšený provoz na silnicích a především v nejtěžším terénu, typickém pro stavební a těžební průmysl.
Vozidlo, které je k vidění na výstavišti PVA EXPO až do 16. listopadu, představuje již třetí vůz z řady Force e-Drive s alternativními pohony a má ověřit integraci plně elektrického systému do extrémně náročného prostředí.
Výkon a nosnost diktovaná terénem
Tatra Force e-Drive BEV 8×8 je prototyp navržený jako sklápěčka, který využívá tradiční a osvědčený tatrovácký podvozek s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, navíc s pohonem všech osmi kol. Technický ředitel Tatra Trucks Jakub Pončík upřesnil parametry. Elektromobil pohání elektromotor Danfoss s trvalým výkonem 330 kW (maximální výkon dosahuje až 550 kW) a točivým momentem 2300 Nm (max. 2600 Nm). Energii zajišťuje 12 trakčních baterií s celkovou kapacitou 480 kWh, což umožňuje dojezd 300 až 400 km v závislosti na terénu a způsobu nasazení.
Protože je vozidlo určeno do rozmanitých a těžkých podmínek, disponuje speciální čtyřstupňovou automatizovanou převodovkou Eaton EV a přídavnou převodovkou Tatra. Konstruktéři zajistili optimální řízení teploty baterií pomocí dvou chladičů výkonové elektroniky a dalších elektronických modulů pro ohřev a chlazení. Celková délka vozu činí 8,6 m a výška 2,9 m. Celková maximální hmotnost může dosáhnout 44 tun, přičemž maximální užitečné zatížení činí 22 tun. Vozidlo navíc utáhne i přívěs o váze 18 tun.

Inovace v kabině a prvky aktivní bezpečnosti
Podvozková platforma třetí generace modelové řady Tatra Force je vybavena bubnovými brzdami na všech kolech, které jsou vhodné pro provoz v blátivém prostředí, a elektronickým brzdovým systémem (EBS). Nosnost prvních dvou řízených náprav, které mají připojitelný pohon a pneumatické odpružení, činí 10 tun u každé. Zadní dvě trvale hnané nápravy s těžkým kombinovaným odpružením unesou až 13 tun každá.
Kabina elektromobilu je prodloužená dvoudveřová verze řady Tatra Force, zahrnující integrovanou ochranu proti převrácení ROPS a ochranu proti padajícím předmětům FOPS. Novinkou, která zvyšuje bezpečnost a přehlednost, je kamerový systém umístěný na kabině, který nahrazuje zpětná zrcátka. V interiéru najde posádka elektronickou přístrojovou desku s palubními displeji a LED osvětlením.
Mohlo by vás zajímat
Konstruktéři vybavili elektromobil prvky aktivní bezpečnosti podle nejnovější evropské legislativy v rámci Nařízení o obecné bezpečnosti vozidel (General Safety Regulation), včetně systému upozornění na překážku, hlídání mrtvého úhlu, systému informujícího řidiče o maximální povolené rychlosti v daném místě nebo hlídání tlaku v pneumatikách. Design vozu pochází od Lukáše Tanečka, který je autorem celé modelové řady Force, jež v roce 2024 získala cenu Red Dot.
Budoucnost pohonných systémů
Tatra Trucks na projekt získala dotace z projektu TAČR TREND a při vývoji spolupracovala se společností Devinn (vysokonapěťový systém) a Eaton (převodovka).
Ředitel pro výzkum a vývoj Radomír Smolka připomněl, že Force e-Drive BEV 8×8 je třetí z řady vozidel s alternativními pohony představených od roku 2023. Předcházely mu model Tatra Force e-Drive FCEV 8×6, která využívala vodíkové články, a Tatra Force e-Drive PHEV 8×8, která disponovala hybridním pohonným ústrojím. Automobilka již nyní pracuje na dalších projektech, například na bateriovém elektromobilu s pomocným spalovacím motorem v roli range extenderu a na voze s automatizovaným řízením pro komunální služby v městských aglomeracích.
Akciová společnost Tatra Trucks, kterou v roce 2013 převzaly holding Czechoslovak Group a strojírenská skupina Promet Group, úspěšně prošla restrukturalizací. Vyrábí nákladní vozy pro domácí a zahraniční trhy, zaměstnává přes 1800 lidí, a dalších více než 700 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie zaměřeném na slévárenství a kovářství.
