INZERCE

Belgie si objednala vojenské vozy s českými podvozky. Ilustrační foto: Tatra Kopřivnice

Tatra Trucks loni navýšila výrobu, pomohly jí hlavně nové zbrojní zakázky

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks za minulý rok dokázala prodat více vozů, než plánovala. Zákazníkům dodala celkem 1277 automobilů. Získala také zásadní armádní zakázky v zemích NATO, zahájila vývoj vozu s vodíkovým pohonem, ale také oslavila deset let trvání produkce modelové řady Tatra Phoenix.

V roce 2020 Tatra navzdory pandemické situaci nezastavila ani na den výrobu. Díky tomu splnila svůj plán a prodala 1186 vozidel. Na rok 2021 Tatra Trucks plánovala prodej 1220 kusů vozů, tento počet se jí nakonec podařilo navýšit, když zákazníkům dodala 1277 automobilů. Z tohoto počtu přibližně 40 procent putovalo na trhy v Česku a na Slovensku.

Co se týče hlavních segmentů, 40 procent vozidel odebrali zákazníci v civilní sféře, 10 procent bylo určeno pro záchranné složky a 50 procent automobilka dodala v rámci armádních zakázek. „Minulý rok jsme získali i průlomové vojenské zakázky v Belgii a Německu, které nám mohou zásadně pomoci prosadit se v širším měřítku v prostředí armád NATO,“ upozornil Pavel Lazar, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Tatra Trucks.

Expanze na západních trzích

Právě zakázka na vozidla pro belgickou armádu představuje vůbec největší armádní projekt pro Tatru nejen za minulý rok, ale i za poslední léta. Tatra Trucks ve spolupráci s partnerskou automobilkou DAF Trucks do Belgie dodá 879 logistických nákladních vozidel řady CF na tatrováckých platformách 4×4 a 8×8.

V minulém roce Tatra Trucks zaznamenala ještě jeden velký obchodní úspěch v rámci NATO na západ od českých hranic. Německý Bundeswehr totiž objednal 76 nových hasičských vozidel na podvozku Tatra Force, která vzniknou ve spolupráci s partnerskou firmou Rosenbauer.

Houfnice Caesar na podvozku od společnosti Tatra. Foto: Tatra Trucks

Loni Tatra Trucks také dokončila dodávku tří desítek tatrovek s hákovými nakladači pro českou armádu a pracuje na programu nových kolových samohybných houfnic a systémů protivzdušné obrany, pro které má armádě dodat příslušné podvozky. Tatra vyrobila i první vozidla pro českou armádou objednané nové mobilní 3D radary MADR, speciální vozidla komunikačního rušení STARKOM nebo podvozky pro obrněná vozidla TITUS. V minulém roce byly také zahájeny dodávky prvních desítek kusů vozů Tatra Force pro ozbrojené síly Ukrajiny.

Loňský rok přinesl také start vývoje prototypu vozu Tatra s vodíkovým pohonem, na kterém kopřivnická automobilka spolupracuje s několika českými výzkumnými organizacemi a vysokoškolskými pracovišti v čele s Ústavem jaderného výzkumu Řež. „Pro projekt použijeme podvozek řady Tatra Force ve speciálním provedení, který je určen pro těžební průmysl, abychom vůz mohli odzkoušet v těch nejnáročnějších podmínkách. Tatra také zajistí kompletní integraci všech komponent a systémů pohonu. Pokud půjde vše podle plánu, na konci tohoto roku by měl být hotov první prototyp určený k testování,“ vysvětlil Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks.

Rozšiřování výroby v zahraničí

Tatra Trucks v roce 2021 také rozvíjela své aktivity na zahraničních projektech. V polovině roku vznikla na Slovensku v Trenčíně nová dceřiná společnost Tatra Defence Slovakia, která bude mít na starosti výrobu podvozků, kabin a některých typů nástaveb na vozidla Tatra určená pro slovenské ozbrojené síly. Loni se také rozjela sériová výroba vojenských provedení automobilů Tatra v novém průmyslovém komplexu v Saúdské Arábii.

Akciová společnost Tatra Trucks převzala v roce 2013 světoznámou kopřivnickou automobilku, která po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Tatra Trucks zaměstnává více než 1100 lidí a dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství. Většinový podíl v Tatře vlastní skupina Czechoslovak Group rodiny Strnadů, minoritu drží Promet Group podnikatele Reného Matery.

Tomáš Rovný