Kopřivnická automobilka Tatra Trucks za minulý rok dokázala prodat více vozů, než plánovala. Zákazníkům dodala celkem 1277 automobilů. Získala také zásadní armádní zakázky v zemích NATO, zahájila vývoj vozu s vodíkovým pohonem, ale také oslavila deset let trvání produkce modelové řady Tatra Phoenix.
V roce 2020 Tatra navzdory pandemické situaci nezastavila ani na den výrobu. Díky tomu splnila svůj plán a prodala 1186 vozidel. Na rok 2021 Tatra Trucks plánovala prodej 1220 kusů vozů, tento počet se jí nakonec podařilo navýšit, když zákazníkům dodala 1277 automobilů. Z tohoto počtu přibližně 40 procent putovalo na trhy v Česku a na Slovensku.
Co se týče hlavních segmentů, 40 procent vozidel odebrali zákazníci v civilní sféře, 10 procent bylo určeno pro záchranné složky a 50 procent automobilka dodala v rámci armádních zakázek. „Minulý rok jsme získali i průlomové vojenské zakázky v Belgii a Německu, které nám mohou zásadně pomoci prosadit se v širším měřítku v prostředí armád NATO,“ upozornil Pavel Lazar, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Tatra Trucks.
Expanze na západních trzích
Právě zakázka na vozidla pro belgickou armádu představuje vůbec největší armádní projekt pro Tatru nejen za minulý rok, ale i za poslední léta. Tatra Trucks ve spolupráci s partnerskou automobilkou DAF Trucks do Belgie dodá 879 logistických nákladních vozidel řady CF na tatrováckých platformách 4×4 a 8×8.
V minulém roce Tatra Trucks zaznamenala ještě jeden velký obchodní úspěch v rámci NATO na západ od českých hranic. Německý Bundeswehr totiž objednal 76 nových hasičských vozidel na podvozku Tatra Force, která vzniknou ve spolupráci s partnerskou firmou Rosenbauer.
Loni Tatra Trucks také dokončila dodávku tří desítek tatrovek s hákovými nakladači pro českou armádu a pracuje na programu nových kolových samohybných houfnic a systémů protivzdušné obrany, pro které má armádě dodat příslušné podvozky. Tatra vyrobila i první vozidla pro českou armádou objednané nové mobilní 3D radary MADR, speciální vozidla komunikačního rušení STARKOM nebo podvozky pro obrněná vozidla TITUS. V minulém roce byly také zahájeny dodávky prvních desítek kusů vozů Tatra Force pro ozbrojené síly Ukrajiny.
Loňský rok přinesl také start vývoje prototypu vozu Tatra s vodíkovým pohonem, na kterém kopřivnická automobilka spolupracuje s několika českými výzkumnými organizacemi a vysokoškolskými pracovišti v čele s Ústavem jaderného výzkumu Řež. „Pro projekt použijeme podvozek řady Tatra Force ve speciálním provedení, který je určen pro těžební průmysl, abychom vůz mohli odzkoušet v těch nejnáročnějších podmínkách. Tatra také zajistí kompletní integraci všech komponent a systémů pohonu. Pokud půjde vše podle plánu, na konci tohoto roku by měl být hotov první prototyp určený k testování,“ vysvětlil Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks.
Rozšiřování výroby v zahraničí
Tatra Trucks v roce 2021 také rozvíjela své aktivity na zahraničních projektech. V polovině roku vznikla na Slovensku v Trenčíně nová dceřiná společnost Tatra Defence Slovakia, která bude mít na starosti výrobu podvozků, kabin a některých typů nástaveb na vozidla Tatra určená pro slovenské ozbrojené síly. Loni se také rozjela sériová výroba vojenských provedení automobilů Tatra v novém průmyslovém komplexu v Saúdské Arábii.
Akciová společnost Tatra Trucks převzala v roce 2013 světoznámou kopřivnickou automobilku, která po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Tatra Trucks zaměstnává více než 1100 lidí a dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství. Většinový podíl v Tatře vlastní skupina Czechoslovak Group rodiny Strnadů, minoritu drží Promet Group podnikatele Reného Matery.
Tomáš Rovný