Evropská komise dnes oznámila, že jsou České dráhy odpovědné za porušení antimonopolních zákonů kvůli údajné kartelové dohodě s rakouským dopravcem ÖBB kvůli omezení prodeje použitých železničních vozů jiným dopravcům. Dohoda měla být realizována v rozmezí let 2012 až 2016 mezi Českými drahami. Za toto údajné jednání byla Českým drahám vyměřena pokuta ve výši 31 940 000 eur (cca 1,2 miliardy korun). Obě společnosti porušily antimonopolní pravidla EU, uvedla ve středu komise v tiskové zprávě. České dráhy s vydaným rozhodnutím zásadně nesouhlasí.
„České dráhy a ÖBB se spolčily, aby zabránily novému účastníkovi na trhu, společnosti RegioJet, v přístupu k použitým vozům, a omezily tak hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy,“ stojí v komuniké Komise.
Podle komise dráhy uzavřely také údajnou kartelovou dohodu se slovenskými ZSSK a rakouskými ÖBB při prodeji vyřazených železničních kolejových vozidel. Ta měla zabránit údajně tomu, aby se k použitým vozům ÖBB ani za lepší cenu nedostal opět soukromý dopravce RegioJet, který spoléhal na to, že by se díky ojetým vozům mohl stát konkurentem zavedených společností.
Dráhy si kvůli možnému problému v minulosti zaúčtovaly rezervu ve výši jedné miliardy a 700 milionů korun, napsal Ekonomický deník ZDE.
Mohlo by vás zajímat
„Šetření Komise zjistilo, že v letech 2012-2016 se společnosti ČD a ÖBB domlouvaly, aby si udržely své postavení na trhu a bránily expanzi společnosti RegioJet jak v Česku, tak na mezinárodní železniční trase mezi Prahou a Vídní, čímž porušily článek 101 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „SFEU“).
České dráhy a ÖBB koordinovaly svůj postup v prodejních procesech týkajících se použitých vagonů ÖBB pro dálkovou osobní dopravu, aby zabránily společnosti RegioJet v jejich nákupu. Vozy ÖBB byly pro společnost RegioJet zvláště relevantní s ohledem na jejich kvalitu a moderní vlastnosti, ale také proto, že již byly schváleny pro provoz v České republice,“ uvedla dnes dále Komise.
Komise zejména zjistila, že České dráhy a ÖBB: „se domluvily na prodeji vozů tak, aby RegioJet nemohl koupit použité vozy ÖBB. Zmanipulovaly postupy prodeje použitých vagonů ÖBB tak, aby ČD mohly koupit vozy místo RegioJetu. Dohodl jiného vhodného kupce než společnost RegioJet pro ojeté vozy ÖBB, o které neměly České dráhy zájem. Vyměňovaly si důvěrné informace o nabídkách a míře zájmu ostatních zájemců účastnících se prodeje.“
České dráhy: právně vadné rozhodnutí
České dráhy s vydaným rozhodnutím zásadně nesouhlasí a odmítají, že by docházelo k tvrzeným zásahům do obchodu s použitými železničními vozy dopravce ÖBB, neboť ty byly podle ČD průběžně prodávány různým společnostem, a to vždy na tržním principu za nejvyšší nabízenou cenu.
Prověřování a vyšetřování celé věci trvá již více než 8 let a dle Českých drah v něm docházelo k nedůvodným průtahům, byla porušována jejich procesní práva a z průběhu řízení je patrná snaha po tak dlouhém šetření někoho potrestat.
„Výsledkem je rozhodnutí, které České dráhy vnímají jako právně vadné, přehlížející podstatné důkazy a nereflektující skutečný stav dané věci. Společnost České dráhy se bude nadále bránit proti vydanému rozhodnutí u soudních orgánů EU, přičemž je přesvědčena, že Evropská komise nevzala v úvahu všechny relevantní skutečnosti, včetně toho, že České dráhy reálně nepožívaly žádného preferenčního zacházení při nákupech použitých vozidel. České dráhy zdůrazňují, že jsou připraveny čelit finančnímu dopadu uložené pokuty, aniž by to mělo negativní dopad na jejich hospodaření, neboť na uloženou pokutu je vytvořena finanční rezerva,“ uvádí národní dopravce.
Do skončení řízení u soudních orgánů EU nebudou České dráhy aktuální stav věci dále komentovat.
(hrb)