INZERCE

Bude trvat několik let, než bude možné dálkové ovládání používat v každodenním životě. Zkušební jízdy se však již používají k přezkoumání návrhů evropských norem. Foto: SBB

Švýcarské dráhy úspěšně otestovaly dálkově ovládanou lokomotivu. Jde o bezpečnost, samořiditelné vlaky zatím nechystají

Švýcarské dráhy SBB provedly zkušební jízdy s dálkově ovládanými lokomotivami během probíhajícího provozu. „Vlaky by mohly být jednoho dne zastaveny na dálku. Samořiditelné vlaky s cestujícími stále nejsou prioritou,“ uvedla SBB na síti X.

Švýcarské dráhy SBB jsou jednou z prvních železničních společností v Evropě, která provedla zkušební jízdy s dálkově ovládanou lokomotivou během provozu.

V únoru a březnu 2024 provedla SBB společně se společností Alstom zkušební jízdy pro dálkové ovládání lokomotiv – v tomto případě lokomotiv. Dálkové ovládání, vyvinuté společností Alstom, umožňuje ovládat lokomotivy z dálkového velínu. Zkušební jízdy byly použity k testování, zda strojvedoucí v automatizovaném provozu (ATO) mohou pomocí dálkového ovládání přemístit porouchaný vlak do bezpečné oblasti.

„Společně se společností Alstom SBB úspěšně provedla zkušební jízdy, při kterých strojvedoucí dálkově ovládají lokomotivu. Stalo se tak za probíhajícího provozu – jako jedna z prvních železnic v Evropě. Automatický provoz vlaku (ATO) a dálkové ovládání by se jednou mohly používat například pro krátké přesuny na stavbách. Jedná se o jeden z prvních testů v Evropě, který byl proveden během probíhajícího provozu na seřaďovacím nádraží, a nikoli, jak tomu bylo dříve, na tratích daleko od zbytku železniční dopravy,“ oznámila dále SBB.

V budoucnu by dálkové ovládání tak mohlo být využito například při údržbě tunelů nebo na stavbách, kde jsou v noci nutné pouze jednotlivé krátké přesuny a pomocí dálkového ovládání by byla možná větší flexibilita. V úvahu přicházejí i další možné aplikace, jako je přesun vlaků mezi parkovištěm a příjezdovou nebo odjezdovou kolejí.

„Strojvůdci by tak mohli nastupovat a vystupovat z vlaku společně s cestujícími. Kromě toho by to mohlo snížit počet pracovních úrazů, jako je zakopnutí nebo pád na trati. Než však bude možné takové konkrétní aplikace použít, je třeba provést mnoho dalších kroků. Například je třeba vyvinout technické systémy, přizpůsobit provozní procesy a předpisy – a to na evropské úrovni. Jedna věc je jistá: používání samořiditelných vlaků s cestujícími stále není v SBB prioritou,“ uvedly dále SBB.

Během zkušebních jízd obsluhovalo 24 strojvůdců lokomotivu umístěnou v Curychu Mülligen jako dálkoví operátoři na dálkovém ovládacím panelu v Oerlikonu. Jedná se o jeden z prvních testů v Evropě, který se provádí během probíhajícího provozu na seřaďovacím nádraží, a nikoli na tratích vzdálených od zbytku železniční dopravy, jak tomu bylo dříve.

V Oerlikonu byl použit dálkový ovládací panel vyvinutý společností Alstom. To připomíná závodní konzoli simulátoru s tím rozdílem, že obrázky na obrazovkách odpovídají realitě. Jsou zaznamenávány různými kamerami instalovanými na vozidle. Tímto způsobem mohou dálkoví operátoři vidět trasu, signály a případné překážky.

Když strojvedoucí ovládali výhybky a další ovládací prvky na dálkovém ovládacím panelu, lokomotiva v Curychu Mülligen odpovídajícím způsobem reagovala – s maximální rychlostí 30 kilometrů za hodinu. Během zkušebních jízd bylo dálkově ovládané vozidlo vybaveno strojvedoucím pro zkušební jízdy a vedoucím zkušební jízdy. Byli zodpovědní za provozní bezpečnost a mohli a také by kdykoli zasáhli a v případě potřeby zastavili cestu.

Beat Rappo, projektový manažer zkušebních jízd dálkového ovládání a sám strojvedoucí, vyvozuje ze zkušebních jízd pozitivní závěr a zdůrazňuje význam zúčastněných strojvedoucích.

„Skutečnost, že se zkušebních jízd zúčastnilo 24 kolegů z osobní a nákladní dopravy, jakož i z vnitrostavbového a posunovacího provozu, znamená, že jsme obdrželi velmi odlišnou zpětnou vazbu, což je pro nás velmi cenné pro další vývoj technologie,“ řekl Beat Rappo.

Lidský faktor, tedy roli, kterou hraje lidský faktor a jak se zúčastnění strojvůdci mohou vžít do reálné situace, zkoumali specialisté z Německého střediska pro letectví a kosmonautiku (DLR) v rámci zkušebních jízd. Mají dlouholeté zkušenosti v oblasti automatizovaného provozu a doprovázejí zkušební jízdy.

Bude trvat několik let, než bude možné dálkové ovládání používat v každodenním životě. Zkušební jízdy se však již používají k přezkoumání návrhů evropských norem a k zajištění toho, aby budoucí normy byly ve Švýcarsku použitelné. Cílem je získat nové poznatky v oblasti organizace člověk-technologie. Na základě výsledků zkušebních jízd bude vypracována průběžná a závěrečná zpráva, která bude dána k dispozici Spolkovému úřadu pro dopravu. Závěrečná veřejná zpráva je k dispozici na mezinárodní úrovni pro specifikaci systémů dálkového ovládání, čímž je zajištěno, že při stanovování evropských norem budou zohledněny potřeby Švýcarska.

Zkušební provoz proběhl v rámci programu Horizont Evropa Evropský pilíř inovací v oblasti železniční dopravy a byl financován z prostředků Spolkového úřadu pro dopravu (FOT) a švýcarského státního sekretariátu pro vzdělávání, výzkum a inovace (SERI).

(nik)