Poptávku po zkapalnělém zemním plynu táhnou hlavně rozvíjející se ekonomiky Číny, Indonésie a Indie. Tamní vlády jeho využívání významně podporují. Do roku 2024 by se ho mohlo ve světě prodat za zhruba 148 miliard dolarů. Vyplývá to z nové zprávy společnosti Grand View Research.

Vloni se prodalo 278 milionů tun zkapalněného zemního plynu (hlavně v Asii a na ostrovech v Tichém oceánu), podle tržních předpovědí by ale tohle číslo mohlo během osmi let dostat dokonce přes hranici 380 milionů tun. Jeho používání má řadu výhod – plyn je šetrný k přírodě, snadno dostupný a přenosný a v porovnání třeba s uhlím nebo dřevem je i efektivnější. I proto jeho podpora ze strany vlád roste, jeho popularitu zvyšuje i aktuální nadšení pro čistší a ekologičtější technologie v Evropě i ve Spojených státech. Do budoucna by podle některých odhadů mohla důležitou roli v tomhle odvětví hrát i Afrika, především Egypt. Sází na to podle třeba francouzská společnost Total.

Zvyšující se zájem pochopitelně přitahuje i výrobce – především v Číně, Brazílii, Saudské Arábii a Spojených arabských emirátech podniky rozšiřují stávající kapacity. Jako hlavní hráče na trhu zpráva jmenuje Exxon Mobil Corp., Royal Dutch Shell, Philips 66, CNPC nebo Chevron Corp.

Mohlo by vás zajímat

Nejrychlejší růst očekává agentura Grand View Research v oblasti vaření a topení v domácnostech i podnicích. V roce 2024 by tenhle trh mohl představovat hodnotu 72 miliard dolarů. Výrazně přibývat by podle odhadů mohlo i aut poháněných právě tímhle způsobem. Právě LPG je totiž pro ně zatím zřejmě nejlevnější zdroj energie. Třeba v České republice se aktuálně jeho cena pohybuje kolem 12 až 14 Kč za litr.

Tento týden zveřejněná data o nově registrovaných autech (publikoval je Svaz dovozců automobilů tady) v Česku ale napovídají, že tuzemští řidiči nadšení pro auta na plyn zatím příliš nesdílejí. I když prodeje nových aut rostou, těch na alternativní pohon je za první tři kvartály roku výrazně méně než vloni. Konkrétně u LPG je to pokles o víc než polovinu na pouhých 368 zaregistrovaných vozů. A to navzdory tomu, že stát jejich prodej podporuje nepřímo nižší daňovou zátěží. Jenže ceny tradičních pohonných hmot v poslední době klesají a návratnost investice do ekologičtějšího způsobu dopravy se tak komplikuje.

Vanda Kofroňová