Švédský parlament – Riksdag – schválil nový zákon o státní podpoře pro společnosti, které chtějí investovat do nových jaderných reaktorů. Státní podporu omezil na investice do celkové instalované kapacity přibližně 5 000 MW, což odpovídá čtyřem velkým reaktorům.
Žádosti o podporu pro výstavbu švédských jaderných elektráren se předkládají vládě. Zpracuje je ministerstvo financí a jeho sekretariát pro financování nové jaderné energetiky.
Ve Švédsku už fungují dvě jaderné elektrárny – Forsmark a Ringhals.
Rozložení finančních rizik
Investice do jaderné energetiky jsou spojeny s finančním rizikem. To má za následek vyšší požadavky na návratnost ze strany soukromých investorů. Náklady na financování se snižují tím, že centrální vláda je schopna nabídnout úvěry za zvýhodněných podmínek, dlouhodobými zajišťovacími ujednáními a sdílením projektového rizika.
Právě díky tomu je možné přilákat potřebné investice do nové jaderné energetiky, která má dodávat elektřinu zákazníkům za rozumné ceny.
Mohlo by vás zajímat
Podporu lze poskytnout pouze společnostem, jejichž činnost se omezuje na výstavbu a provoz nových jaderných reaktorů. Stávající společnosti s trvalou činností, které chtějí žádat o podporu, musí za tímto účelem založit samostatné projektové společnosti.

Pomoc i pro zdroje s nižším výkonem
Dalším požadavkem je, aby se plánované jaderné reaktory nacházely ve stejné oblasti ve Švédsku a měly celkový instalovaný výkon nejméně 300 MW. Pokud k tomu ale budou existovat zvláštní důvody, může vláda rozhodnout o poskytnutí podpory i v případě, že reaktory mají nižší celkový výkon.
Společnosti musí také požádat o povolení k výstavbě, vlastnictví a provozu jaderného reaktoru nebo reaktorů a o požadovaná povolení v oblasti životního prostředí. Žádosti o ně vyřizuje švédský úřad pro radiační bezpečnost a soud pro půdu a životní prostředí.
Nastavení podpor
Pomoc je poskytována ve formě státních půjček a dvoustranných rozdílových smluv (CfD). Obě poskytují finanční podporu v různých fázích projektu. Níže uvedené části vysvětlují, jak fungují vládní půjčky a obousměrné CFD. Třetí částí je mechanismus sdílení rizik a zisku.
Státní půjčky
Žadatel nemá žádný příjem z prodeje elektřiny před uvedením reaktoru do provozu. Investiční náklady je proto třeba financovat úvěry a injekcí základního kapitálu.
Vládní půjčky se poskytují na výstavbu a testování nových jaderných reaktorů, jakož i na plánování a další přípravná opatření. Podpora se vypočítává na základě nákladů vzniklých v době, kdy o ni společnost žádá. Není možné si půjčit celou částku investice; spíš se vyžaduje také injekce základního kapitálu. P
Využití nízkých výpůjčních nákladů švédské vlády a přenesení úvěrového rizika na ústřední vládu snižuje náklady na financování, což zase tlačí dolů náklady na výrobu elektřiny z jaderné energie.
Splacení po začátku provozu
Vládní půjčky jsou skutečně půjčky a musí se splatit ústřední vládě, jakmile jaderný reaktor vstoupí do provozu. Doba splácení nesmí překročit předpokládanou životnost reaktoru. Základním předpokladem je, že úvěry jsou splaceny dříve. Například mají kratší splatnost, než je očekávaná provozní životnost reaktoru. Nebo jsou úvěrové podmínky nastaveny tak, že vytváří pobídky k nahrazení vládních půjček soukromými půjčkami v dřívější fázi.
Obousměrné CfD
Po uvedení reaktoru do provozu společnost získává tržní výnosy, které může například použít na pokrytí provozních nákladů, umořování vládních půjček a výplatu dividend vlastníkům společnosti. Obousměrné CfD snižují tržní riziko, tedy riziko, že budoucí ceny elektřiny nebudou společnosti generovat dostatečné výnosy. CfD zajišťují jak minimální odměnu společnosti během doby, kdy jsou reaktory komerčně v provozu, tak i to, že případný nadměrný zisk je převeden na ústřední vládu. Podobně jako u smluv o půjčce jsou podmínky pro CfD upraveny ve smlouvách mezi ústřední vládou a společností.

Mechanismus sdílení rizik a zisku
Podmínky podpory zahrnují také mechanismus, který řídí podíl rizik a zisku mezi společností a ústřední vládou. Cílem je poskytnout investorům určitou ochranu před riziky, která by mohla negativně ovlivnit ziskovost projektu, výměnou za podíl státu na zisku v případě příznivých výsledků projektu.
Taková ochrana snižuje investorům požadovaný výnos. Jakmile je nový jaderný reaktor v provozu po určitou dobu, je provedena revize výnosů společnosti. Mechanismus sdílení rizika a zisku se aktivuje nebo deaktivuje v závislosti na výnosech ve vztahu k předem stanovenému intervalu.
Podmínky pro státní půjčky a CfD lze dočasně měnit tak, aby výnosy z celého nebo části investovaného základního kapitálu spadaly do předem stanoveného intervalu. Odhad návratnosti investovaného kapitálu se provádí na základě předem definované metody ocenění. Počet odhadů, jejich načasování a způsob ocenění jsou opět definovány v dohodách mezi ústřední vládou a společností.