INZERCE

Model kontejneru pro trvalé uložení použitého jaderného paliva. Zdroj: Škoda JS

SÚRAO se chce soudit se společností Škoda JS. Kvůli zpožděné dodávce kontejnerů na jaderný odpad

Správa úložišť radioaktivních odpadů, zkráceně SÚRAO, se bude soudit s plzeňskou společností Škoda JS. Předmětem sporu jsou opožděné dodávky kontejnerů pro uložení jaderného odpadu. Na přímý dotaz však obě strany sporu tvrdí, že jde prakticky jen o „detail“ – výši odškodnění za opožděnou dodávku kontejnerů.

Podle zjištění Ekonomického deníku lze v Registru smluv dohledat smlouvu správy úložišť s právníky týkající se daného sporu. SÚRAO si u advokátní kanceláře Becker & Poliakoff objednalo právní služby v rozsahu až 80 tisíc korun včetně DPH. Advokáti mají vypracovat žalobu na společnost Škoda JS.

„Objednáváme právní služby na základě Vaší nabídky ze dne 11.10.2022 – zpracování žaloby proti společnosti Škoda JS, a.s. Budou hrazeny skutečně odpracované, vykázané a objednavatelem odsouhlasené hodiny po ukončení veškerých prací. Datum předání plnění: 27.10.2022 nejpozději,“ uvádí se ve smlouvě uložené ve veřejném Registru smluv.

Zpoždění jedné z etap

O co se tedy jedná? „Škoda JS byla v prodlení se splněním části díla podle dílčího závazného termínu, čímž SÚRAO vznikl nárok na smluvní pokutu ve výši 0,02 procenta z ceny díla za každý den prodlení,“ reagovala mluvčí SÚRAO Martina Bílá a dodala, že se rozhodně nejedná o nespokojenost s kvalitou dodaného produktu.

V podobném duchu reagovala také Škoda JS. „Model Obalového ukládacího souboru pro SÚRAO jsme předali zákazníkovi v listopadu 2021 k jeho naprosté spokojenosti a ve smluvním termínu. V rámci projektu bylo navrženo optimální konstrukční řešení obalového souboru, které zaručí uložení použitého jaderného paliva po dobu v řádech stovek tisíc let bez porušení hermetičnosti obalového souboru,“ uvedl mluvčí Škody JS Jan Stolár.

Projekt byl rozložen do několika dílčích etap. „V průběhu práce na projektu došlo z objektivních důvodů na straně našeho subdodavatele k dílčímu zpoždění v plnění jedné z těchto etap. Toto zpoždění jsme však eliminovali a SÚRAO převzalo model kontejneru ve smluvním termínu. ŠKODA JS tedy splnila své závazky včas a v požadované kvalitě,“ doplnil Jan Stolár.

Škoda JS se už soudí s ČEZ i Slovenskými elektrárnami

Dlužno dodat, že je nejedná o jediný soudní spor Škody JS s klíčovými zákazníky. ČEZ dal k soudu kauzu odfláknutých kontrol svarů potrubí v Jaderné elektrárně Dukovany, vzniklou škodu vyčíslil na 2,76 miliardy korun. Tento spor se však vyřešil ve chvíli, kdy se ČEZ stane vlastníkem Škody JS. Zatím je podnik „zaparkován“ u firmy Wood & Company Financial Services, která jej převzala v červnu od původního ruského vlastníka.

Po jaderně Škodě vymáhají smluvní pokutu také Slovenské elektrárne. Spor se týká dodávky kvalitativně nevyhovujícího potrubí do třetího a čtvrtého bloku Atomové elektrárny Mochovce (Škoda JS je generálním dodavatelem primárního okruhu a nese tak odpovědnost i za chyby dodavatele potrubí). Slovenské elektrárne požadují odškodnění ve výši 178,8 milionu eur (4,4 miliardy korun).

David Tramba