INZERCE

Vizualizace vyznačení vysokorychlostní tratě v lokalitě Vysočina, jde o druhou fázi. Zdroj: Správa železnic

Studii proveditelnosti na projekt PPP moravských vysokorychlostních tratí zpracuje PricewaterhouseCoopers Česká republika

Správa železnic uzavřela se společností PricewaterhouseCoopers Česká republika smlouvu na vypracování studie proveditelnosti PPP Rychlá spojení Morava. Jedná se o úseky vysokorychlostní tratě z Brna do Ostravy a z Brna do Břeclavi. Oba vybrané úseky jsou v současnosti podle Správy železnic v nejpokročilejší fázi přípravy, kdy je hotová většina potřebné dokumentace pro územní rozhodnutí.

Zhotovitel studie proveditelnosti, společnost PricewaterhouseCoopers Česká republika, podle Správy železnic posoudí vhodnost a rizika financování vysokorychlostních tratí na Moravě a dodá Správě železnic relevantní podklad pro rozhodování o využití této formy financování výstavby vysokorychlostních tratí v České republice. Hodnota uzavřené smlouvy je podle tiskového mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy 7,497 milionu korun bez DPH.

 „Očekáváme, že studie bude dokončena ke konci 2. čtvrtletí letošního roku. Tento podklad bude sloužit vládě České republiky k rozhodnutí o využití PPP financování na úsecích Rychlého spojení Morava a k zahájení výběru transakčního poradce pro přípravu koncesní smlouvy s budoucím zhotovitelem výstavby VRT,“ uvedl ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Jakub Bazgier.

Zapojení soukromého sektoru prostřednictvím PPP projektů je podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) nezbytným krokem. „Soukromý sektor tratě doprojektuje, zafinancuje, postaví, po několik desetiletí je bude provozovat a udržovat a pak je předá do užívání státu v odpovídající kvalitě,“ konstatoval ministr dopravy. Pokud má mít Česko podle Kupky v roce 2033 dostavěnou páteřní síť dálnic včetně pražského okruhu a rozestavěné první úseky vysokorychlostních tratí, musí pro financování výstavby zajistit více zdrojů.

Inspiraci chce Česká republika čerpat i ve Francii, která na svém území formu PPP projektů využila v rámci financování výstavby vysokorychlostních tratí. V Česku má podle informací Správy železnic fungovat tým specializovaný na PPP projekty, který stojí také za realizací výběrového řízení na zpracování studie proveditelnosti PPP Rychlá spojení Morava.

Nová vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Brnem přiláká podle dopravního modelu až 60 tisíc cestujících denně. Foto: Správa železnic

V České republice se zatím formou PPP projektu staví část dálnice D4 do jižních Čech. Další projekty jsou podle tiskového mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky v různé fázi přípravy.

Chystaná vysokorychlostní trať z Prahy do Brna, Břeclavi a Ostravy se má stát podle odhadů Správy železnic v budoucnu pravděpodobně nejvytíženější v Česku. Podle dopravního modelu má obsluhovat mezi Prahou a Brnem až 60 tisíc cestujících denně. Jízdní doba mezi jednotlivými městy se má zkrátit místo tří hodin na 50 minut. Na trase Ostrava – Praha by cestující měli strávit okolo hodiny a půl.

Na trati mají kromě nejrychlejších expresů s rychlostí 320 kilometrů za hodinu jezdit také další železniční spoje. Ty obslouží menší města po trase, to mají umožnit podle Správy železnic kolejová propojení vysokorychlostní a stávající železnice. Týká se to například Havlíčkova Brodu, Žďáru nad Sázavou nebo Hranic na Moravě.

Součástí vysokorychlostních tratí budou i dva terminály, se kterými počítá studie proveditelnosti. První je plánován v lokalitě Pávov, umožní pohodlný přestup z vysokorychlostních vlaků do spojů mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. Druhý vznikne přímo v centru Jihlavy.

(teč)