INZERCE

Nákladní vlak DB Cargo ve středním údolí Rýna. Ilustrační snímek. Foto: Deutsche Bahn AG

Studie potvrdila, že alternativní železniční trať, která má ulehčit strategické tepně, není ekonomicky životaschopná

Výstavba nových strategických železničních tratí není žádná legrace. Je potřeba zvážit všechny aspekty: ekonomické, zatížení trati, efektivitu, dopad na okolí. V České republice vyvolává řadu otázek návrh vysokorychlostní trati Poohří, u našich západních sousedů v Německu řeší výstavbu trati údolím středního Porýní. Studie ukázala, že není ekonomicky životaschopná.

Výstavba alternativní trasy k železniční trati v hlukem zatíženém údolí Středního Rýna je stále v nedohlednu. Studie proveditelnosti, kterou si nechalo vypracovat spolkové ministerstvo dopravy, dospěla k závěru, že účinky na železniční dopravu, kterých by se dosáhlo vybudováním nové trasy, by nevykompenzovaly investiční náklady.

Jakmile se výrazně změní dopravní zatížení tratí, mohly by být varianty trasy uvedené ve studii přehodnoceny, vyplývá ze závěru studie, který byl podle spolkového ministerstva dopravy představen poradnímu sboru s názvem Tišší údolí Středního Rýna.

Studie se zabývá otázkou, zda je reálná výstavba trati s mnoha tunely přes Westerwald a Taunus pro nákladní vlaky, která by ulehčila údolí Horního Středního Rýna, jež je součástí světového dědictví UNESCO. Studie odhaduje investiční náklady na přibližně 6,8 miliardy eur pro nejvýhodnější z několika zkoumaných variant trasy.

Stávající tratě na pravém břehu Rýna jsou součástí nejvytíženější evropské trasy nákladních vlaků mezi Janovem a Rotterdamem. Hlučné trychtýřovité údolí Rýna zvyšuje hluk ze železnice v regionu a občanské iniciativy již mnoho let bojují za větší ochranu před hlukem.

Spolkové ministerstvo dopravy (BMDV) oznámilo svůj záměr sledovat vývoj dopravy na základě budoucích dopravních prognóz.

„Dokud nebude k dispozici ekonomicky přijatelné řešení, bude BMDV i nadále investovat značné finanční prostředky do protihlukové ochrany, aby se dále snížilo hlukové zatížení obyvatel podél středního Rýna,“ uvedlo ministerstvo.

Otazníky nad Poohřím

Velké plány má i česká Správa železnic. Přišla například s myšlenkou cesty z Prahy do Mostu a Loun za 40 minut. Zkrátit dvouhodinovou cestu by měla umožnit vysokorychlostní trať Poohří, kterou Správa železnic připravuje jako odbočnou trať z hlavního ramene Praha – Ústí nad Labem – Drážďany. Vycházet má z úseku VRT Podřipsko, který má spojit hlavní město s Lovosicemi. Nová trať výrazně zkrátí jízdní doby mezi Prahou a severozápadními Čechy.

Nové železnice by měly výrazně přispět k celospolečenskému rozvoji regionu. Mohou například přitáhnout nové investory, kteří vytvoří další pracovní příležitosti. Díky propojením železničních sítí budou moci vysokorychlostní vlaky obsluhovat také Karlovarsko, které bude rovněž čerpat benefity z provozu rychlých spojů.

Jenže zaznívá řada kritických hlasů, že vysokorychlostní trať přes Louny do Mostu nebude ekonomicky výhodná a navíc, že trať povede víceméně odnikud nikam.

„V případě úseku přes Louny do Mostu budeme zpracovávat zadání studie proveditelnosti, která bude pravděpodobně hotová příští rok. Letos tak zadání, odsouhlasení s ministerstvem a příští rok její zpracování a ta nám určitě odpoví na otázky, které kladete. V každém případě to, proč tohle sledujeme, tak je v zásadě skutečně o dostupnosti vysokorychlostní železnice jako takové. Ten region je dlouhodobě, když to tak řeknu, neobsluhovaný. Myslím si, že když si porovnáte počet obyvatel v Pardubickém a Královehradeckém kraji a počet obyvatel regionu v této oblasti, na Karlovarsku a tak dále tak nám principiálně dává smysl vysokorychlostní trať do Mostu táhnout. Protože nejde jen o VRT, jak už jsme říkali, ale navazuje se na to modernizovaná konvenční železniční síť. Tím pádem Karlovarsko krásně propojíte tak, aby dostupnost byla dostačující,“ sdělil před časem rozhovoru pro Ekonomický deník Jakub Bazgier, který ve Správě železnic přípravě vysokorychlostních tratí velí.

Správa železnic při přípravě vysokorychlostních tratí naplňuje úkoly vyplývající z vládního Programu rozvoje Rychlých železničních spojení v České republice. Všechny kroky tak směřuje k samotné realizaci sítě vysokorychlostních železnic, přičemž klíčovými partnery přípravy jsou právě samosprávy.

Vysokorychlostní trať Poohří je navrhována jako odbočná větev k hlavnímu směru Praha – Ústí nad Labem – Drážďany. Je plánována pro smíšený provoz nákladních a osobních vlaků. Trať zároveň umožní spojení stávající trati 092 Neratovice – Kralupy nad Vltavou s tratí 140 Chomutov – Cheb. VRT Poohří začíná na sjezdu z trati 092 u obce Úžice ve středních Čechách, dále pokračuje podél hlavního směru Praha – Ústí nad Labem – Drážďany, překonává Vltavu a následně se stáčí na východ směrem k Mostu. Na VRT Poohří je navržen sjezd do stanice Louny, celý úsek končí zapojením do stanice Most.

Schéma VRT Poohří. Zdroj: Správa železnic

„Jak je vidět ve srovnatelných regionech v zahraničí, rychlé vlakové spojení s metropolí může být obrovskou příležitostí nejen pro Louny, ale i pro celý region. Jsem rád, že samosprávy a Správa železnic chtějí spolupracovat,“ poznamenal před časem starosta Loun Pavel Janda.

Provoz na VRT Poohří by měl být zahájen kolem roku 2035. Podrobnosti o přípravě vysokorychlostních tratí lze nalézt ZDE.

(nik, mig)