INZERCE

Nová houfnice Morana z produkce firem Excalibur Army a Tatra Trucks. Foto: tisková zpráva CSG

Strnadovo CSG meziročně navýšilo tržby skoro dvojnásobně, čistý zisk dosáhl 1,65 miliardy korun

Mimořádně vydařené první pololetí má za sebou zbrojařská a strojírenská skupina Czechoslovak Group (CSG) vlastněná Michalem Strnadem. Tržby oproti první polovině roku 2021 vzrostly o 93 procent na 13,8 miliardy korun, čistý zisk vzrostl dokonce třiapůlnásobně na 1,65 miliardy korun. Nejistota v Evropě vyvolaná ruskou agresivní válkou proti Ukrajině tak skupině CSG výrazně pomáhá.

Jak vedení společnosti CSG uvedlo v úvodní části pololetní zprávy, růst tržeb a zisku v prvním letošním pololetí nastal zejména díky tomu, že se významné exportní kontrakty v obranném průmyslu nasmlouvané v předcházejících obdobích posunuly do realizační fáze. Roste také civilní část skupiny, jako například výroba železničních brzd ve společnosti DAKO-CZ.

Skupině CSG pomáhá to, že si mnohé evropské země včetně Česka uvědomily závazek vůči NATO, že mají dávat na armádu aspoň dvě procenta HDP ročně. Výsledkem je příliv nových zakázek. Například v září (tedy po konci období, které pokrývá pololetní zpráva) došlo k uzavření kontraktu na 289 vozidel Tatra v různém provedení pro Armádu ČR v celkové hodnotě 3,1 miliardy korun. „Jedná se o první náznak trendu urychleného posilování kapacit Armády ČR,“ uvádí se v pololetní zprávě CSG.

Základní finanční výsledky CSG za 1. pololetí 2022. Zdroj: Pololetní zpráva skupiny CSG

Jak se lze dále ve výroční zprávě dočíst, největší podíl na tržbách v prvním pololetí měly zakázky v Česku (3,18 miliardy Kč), Slovensku (654 milionů Kč) a Spojených státech (1,88 miliardy Kč). Objem dodávek na Ukrajinu společnost neuvedla. Co se týká oborů působnosti, na tržbách se nejvíc podílel prodej zboží (8,98 miliardy Kč), výroba vojenské techniky (1,7 miliardy Kč), její opravy a údržba (829 milionů Kč) a výroba brzdových systémů (741 milionů Kč).

Současně si však CSG stěžuje na četné problémy. Potýká se s vysokou inflací, růstem cen energií a problémy v dodavatelských řetězcích. „Společnosti skupiny CSG stejně jako celý evropský průmysl musí čelit důsledkům volatility a prudkého zvyšování cen energií. Zvýšené náklady na energie se promítají do cen pro zákazníky,“ uvádí CSG v pololetní zprávě, kde zmiňuje také nedostatek pracovní síly v důležitých technických profesích.

Zajímavostí může být, že do výsledků není zahrnut výrobce nákladních aut Tatra Trucks. CSG zde sice vlastní 65procentní podíl, avšak formálně se jedná o podnik pod společnou kontrolou CSG a firmy Promet Group podnikatele Reného Matery – tedy o společný podnik.

Do skupiny CSG naopak patří zbrojní podniky Excalibur Army a Tatra Defence Vehicles či výroba radarů Eldis a Retia. Další zbrojní závody CSG vlastní na Slovensku, Srbsku a Španělsku. Do civilní části CSG patří brzdové systémy pro kolejová vozidla (firma DAKO-CZ), opravny dopravních letadel, prodej a servis automobilů, výcvik pilotů či výroba hodinek značky Prim.

David Tramba