Strnadova CE Industries chce vybudovat síť železničních opraven

DAKO-CZ vlastnící Vagonku Louny vyrábí brzdové komponenty pro železniční vagony. Foto: archiv redakce

Skupina CE Industries podnikatele Jaroslava Strnada chce ve střední a východní Evropě vybudovat čtyři železniční opravny. Serveru Seznam Zprávy to řekl předseda představenstva CE Industries Adam Šotek.

„Naším cílem je vybudovat celkem čtyři opravárenské jednotky ve střední a východní Evropě. Díváme se po možnostech například v Maďarsku,“ řekl serveru Šotek.

Předloni Strnad v Ostravě koupil společnost Vítkovice Doprava z tehdejší strojírenské skupiny Vítkovice Machinery Group Jana Světlíka a založil novou firmu Vítkovické železniční opravny (VŽO). Ta má nyní 120 zaměstnanců a v roce 2019 utržila téměř 120 milionů korun.

„Na letošek jsme jim plánovali tržby 160 milionů, ale nakonec se podíváme ke 200 milionům korun. Zisk EBITDA by měl dosáhnout 38 milionů. Jsme velmi spokojeni,“ řekl serveru Šotek.

VŽO pracují na zakázkách českého dopravce ČD Cargo, polské PKP Cargo, novým klientem je francouzská Ermewa. „Ve Vítkovicích jsme schopni dělat do objemu 250 milionů korun ročně. Už za rok bychom se tady měli dostat na 95 procent kapacity. Ale chceme postavit v Česku ještě jedny železniční opravny, a to v severních Čechách,“ uvedl Šotek.

CE Industries podle serveru chce v Ostravě rozjet také výrobu speciálních vagonů nesoucích cisterny na přepravu stlačeného plynu. Kromě toho má Strnad v Ostravě ještě firmu Mr. Wheels na výrobu obručí a menších kol, ve které zatím pracuje 50 lidí, počet zaměstnanců má ale v dohledné době vzrůst na 70.

CE Industries získala také například majetek bývalé vítkovické mostárny, která dříve patřila do Světlíkovy firmy Vítkovice Power Engineering, později do společnosti Vítkovické strojírny. Do skupiny CE Industries patřila také další bývalá klíčová Světlíkova firma Vítkovice Heavy Machinery (VHM), která ale letos v březnu skončila v úpadku a o jejím dalším osudu budou příští měsíc rozhodovat věřitelé u soudu.

CE Industries se kromě železniční dopravy zaměřuje na obchodní a průmyslové činnosti s vysokou přidanou hodnotou v energetice, těžkém strojírenství nebo recyklaci surovin. Podle serveru Seznam Zprávy loni utržila 3,74 miliardy korun, přičemž vykázala ztrátu 120 milionů, kvůli problémům VHM. Letos skupina plánuje tržby 2,7 miliardy a provozní zisk před odpisy EBITDA 203 milionů korun.

-čtk-