Pozdní nebo žádné odjezdy spojů, bloudění řidičů a staré vozy, Středočeský kraj řešil a někde stále ještě řeší problémy s dopravci, kteří vzešli z loňské krajské soutěže na dopravní pokrytí regionu. V případě jednoho z nich, společnosti OAD Kolín, by měla být situace od března lepší. Firma, která obsluhuje mimo jiné provoz na Mnichovohradišťsku, měla podle mluvčího společnosti Miroslava Slaného problémy zejména s dodávkou čtyř patnáctimetrových autobusů od výrobce MAN. To by mělo změnit.

„Včas objednaná vozidla nebyla dodána našemu subdodavateli, autobusovému dopravci Lutan, se kterým máme uzavřenou dlouhodobou smlouvu. Toto bylo s předstihem nahlášeno IDSK (Integrovaná doprava Středočeského kraje pozn. red.),“ sdělil Ekonomickému deníku Slaný.

Dopravce Lutan si podle něj do doby, než nové autobusy dorazí, pronajal po domluvě s IDSK a s Regionálním organizátorem Pražské integrované dopravy (ROPID) autobusy Solaris od Arrivy, které už v oblasti dříve jezdily. „Bohužel tato vozidla trpí poměrně vysokou poruchovostí, a proto dochází k poměrně častým výpadkům z důvodu jejich technických závad,“ zmínil mluvčí OAD Kolín.

Miroslav Slaný zároveň připustil i jiné problémy, v několika případech společnost od začátku provozu v prosinci evidovala výpadky z důvodu nesjízdnosti komunikací, jako je ledovka a sníh, anebo dopravní nehody, ke kterým podle mluvčího nedošlo ze strany dopravce, ale které zároveň znamenaly zpoždění a výpadky na lince. „Rozhodně však odmítáme tvrzení, že by v této oblasti docházelo k výpadkům spojů kvůli nedostatku řidičů. Za období od 1.12. došlo k personálnímu výpadku pouze ve třech ojedinělých případech,“ uvedl mluvčí.

Mohlo by vás zajímat

Upřesnil, že v jednom případě měl řidič ráno zdravotní obtíže, v druhém případě řidič zaspal a ve třetím případě řidiče, který náhle zkolaboval, odvezla záchranná služba. Ve všech třech případech se jednalo podle Slaného o krátkodobé výpadky dvou až třech spojů, než se podařilo zajistit náhradního řidiče a dopravit ho na místo, aby pokračoval v jízdě. „V žádném z případů se nejednalo o situaci, kdy by kvůli nedostatku řidičů například nejel oběh celý den. Nejedná se o situace, které by nějak vybočovaly z běžného provozu,“ ohradil se mluvčí.

Společnost OAD Kolín má aktuálně za sebou už podle mluvčího jednání se středočeským radním pro veřejnou dopravu Petrem Boreckým (STAN) a ředitelem IDSK Zdeňkem Šponarem. „Výkonný ředitel OAD Kolín Martin Pípal pana radního Boreckého i ředitele IDSK pana Šponara ujistil, že vzhledem k avizovaným termínům dodání vozidel MAN by se situace měla zcela stabilizovat do konce března, do kdy by měla být dodána všechna vozidla,“ uvedl mluvčí Miroslav Slaný.

Návrat do normálu

K jednání, které se uskutečnilo v lednu, se vyjádřil pro Ekonomický deník i radní Borecký. A také on zmínil březnový termín, kdy by měla společnost OAD Kolín obdržet nová vozidla MAN – a tím by měl být vyřešen problém se zastaralým vozovým parkem.  „Současně skutečně vyřešili velkou část problémů s řidiči. Tedy převážná část problémů se podařila vyřešit a osobně věřím, že se věc i díky tlaku Středočeského kraje podařilo v zásadě znormalizovat,“ poznamenal radní.

Nové autobusové jízdní řády začaly platit ve Středočeském kraji 1. prosince. Tomu předcházela podle radního Boreckého historicky první soutěž v kraji na dopravce. „Šlo o největší takovou soutěž v historii České republiky. Její celkový objem byl třicet miliard korun na příštích deset let v dnešních cenách,“ sdělil již dříve v rozhovoru pro Ekonomický deník Borecký.  Uvedl, že z toho nějakých dvaadvacet miliard korun připadá na Středočeský kraj, zbytek pak na Prahu.

Soutěžilo se pětatřicet oblastí, aby se mohly podle Boreckého zúčastnit i menší a střední firmy, devět oblastí bylo zadáno napřímo. A to proto, že jsou podle radního specifické nebo malé a nemělo by je tedy smysl dávat do soutěže.

Borecký už dříve sdělil, že problematických je pět oblastí. Zmiňovaná oblast Mnichova Hradiště a Velvary nebo také Mníšek pod Brdy, Úvaly a Roztoky, kde kraj musel řešit například pozdní odjezdy, neodjetí spojů nebo řidiči bloudili. Jako problematického dopravce označil i společnost Autobusy Karlovy Vary. Na dotazy ale Ekonomickému deníku firma neodpověděla.

„Co se týká oblastí Mníšek pod Brdy, Úvalsko, Roztoky, tam je situace již v normálním provozu, případné výpadky spojů již nepřekračují standardní stav daný hustou dopravou v okolí Prahy. Velmi podobná je situace na Velvarsku. Sankce dle smluv tedy proběhly, ale v tuto chvíli se již nepohybujeme v režimu, kdy by bylo situaci nutné řešit výpovědí a novou soutěží,“ konstatoval Borecký.

Jak už dříve Borecký zmínil, sankce za neodjetý spoj se mohou pohybovat v desítkách tisíc korun. Kromě sankcí využívá kraj jako nástroj i vytýkací dopisy nebo jako poslední možnost odstoupení od smlouvy.